lørdag den 16. november 2019

Veggieburger med sort bønnebøf, marineret rød spidskål, syltede løg, guacamole og sprøde fritter.

Foto: Sara B. Hansen
Laber veggieburger med sort bønnebøf, marineret rød spidskål, syltede løg og guacamole. Serveret med sprøde fritter. MUMS! 


Foto: Sara B. Hansen

Ingredienser 4 personer:

400 g. sorte bønner fra dåse/papbrik (fx Åanglamark)
2 fed hvidløg
1 lille skalotteløg
1 lille æg
3 spsk. hørfrø
1 tsk. spidskommen
1 tsk. chilimix
1 håndfuld persille
Salt og peber
1 nip cayennepeber
3 spsk. mel
½ dl. havregryn

Lidt BBQ til pensling + olivenolie

Syltede løg:
1 stort løg i tynde skiver

1 dl. æblecidereddike
2 spsk. sukker
1 dl. vand
peber
Salt
1 tsk. kommenfrø

Marineret rødkål:
1/2 rød spidskål, snittet fint på mandolinjern

lidt sesamolie
salt, peber
½ tsk. stødt spidskommen

Guacamole:
2 avokaldoer, modne
1 fed hvidløg
½ lime, saften
1 spsk. creme fraiche 5%
2 tsk. persillepesto (Meyers el. hjemmelavet)

Sprøde fritter:
1 kilo kartofler med skræl, vasket
2 spsk. olivenolie
1 spsk. Urtekrams kartoffelkrydderi
Lidt salt

Desuden: Fuldkorns burgerboller og evt. andet tilbehør du kan lide :-)


Foto: Sara B. Hansen

Løg: varm æbleeddike, vand, sukker, salt og peber op sammen med dildfrø til sukkeret er smeltet.Hæld over de tynd lægskiver og lad trække så længe som muligt og min, 30 min.

Bønnebøffer:
Hæld vandet fra de bønnerne. Pil hvidløg og skalotteløg og skær i grove stykker, Kom alle ingredienser i en foodprosessor. Start gerne med de våde ingredienser
(bønner ,løg, æg) og tilsæt herefter de tørre lidt af gangen.


Foto: Sara B. Hansen
Form farsen med hænderne i en passende størrelse til dine burgerboller. Kom lidt olivenolie på en silikonebageplade eller blot på bagepapir. Mas dem lidt flade og form dem runde og fine.
Bag dem i ovenen ved 200 grader 15 min. Pensles med lidt BBQ og bages 2-3 min mere.


Foto: Sara B. Hansen

Rød spidskål:
Snit kålen fint på mandolinjern ellrs bare med en skarp kniv. karm med sesamolie, salt, peber og lidt stødt spidskommen.

Guacamole:
Jeg plejer at lave en lidt grovere version, men denne gang, brugte jeg min stavblender. Så får det lidt Mayoagtig konsistens.
Kom alle ingredienser i et blendeglas eller skål og kør til den er glat og lækker. smag til. 


Fritter:
Skær kartoflerne i fritter og læg dem i koldt vand nogle timer. Dup dem godt tørre med et rent viskestykker. Vend med olivenolie og krydderier. Fordel i et lag på en plade med bagepapir og bag sprøde ved 2000 grader ca. 45 min.


Foto: Sara B. Hansen


Så er det bare at servere :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar