søndag den 2. februar 2020

Thaisuppe med store rejer, mangetout og nudler

Foto: Sara B. Hansen
Jeg har købt mig en ny highspeedblender- Vitaboost og for første gang i mit liv har jeg nu en blender der virkelig kan alt det jeg tidligere har ønsket mig.
Der er i den grad "Power på drengen"!

I dag ville jeg så teste "suppe programmet"- som kan levere serveringsklar varm suppe direkte fra kanden.
Resultatet var så perfekt og smagte fantastisk. Super nemt at smide det hele i , trykke på "suppe program" og efter ca. 8 min, er det transformeret indtil en cremet, jævn og varm suppe.

Har du ikke en High speed blender  med denne suppe funktion, så kan denne opskrift selvfølgelig også laves i en gryde, hvor du først sauterer grøntsagerne og så hælder det flydende i, for til sidst at blende det.

Ingredienser 4 personer:

Til suppen:
1 skalotteløg
1 fed hvidløg
10 cherrytomater
1 stykke ingefær
1 stængel citron græs
1-1½ rød frisk chilipeber
2 tsk. green curry paste
1 grøntsagsfond (brik)
200 ml. vand
1 dåse kokosmælk
1 spsk. fishsauce
lidt friskkværnet peber og en smule salt

Fyld:
1 håndfuld mangetout (sukkerærter) skåret på skrå
8 store rejer pr person
½ citron, saften
1 spsk. soya
salt og peber
Kogte nudler

Garnering:
frisk koriander el. persille
hakkede peanuts (saltede)

Hvis du har en powerblender, så kommer du bare alle ingredienser til suppen i blenderen og indstiller den på suppeprogram. Ellers snitter du og svitser grøntsagerne i lidt olie. Tilsæt grøntsagsfond, kokosmælk og vand. Rør den grønne curry paste i og lad simre ca. 15 min. Herefter blendes suppen jævn med stavblender eller almindelig blender.

Mens suppen koger snitter du mangetout på skrå og steger dem hurtigt i lidt sesamolie på en hed pande, smid rejerne på og vend med 1-2 min, pres saften af ½ citron eller lime over og tilsæt soya, smag til med salt og peber. Kog nudler i saltet vand og dræn gennem en sigte. fordel nudler og rejer, ærter i skåle. Hæld den varme supper over og garner med firsk koriander eller persille og lidt hakkede peanuts.


Foto: Sara B. Hansen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar