torsdag den 30. august 2012

Fuldkornsstykker - en ny bagefavorit!



Foto: Sara
 Som du kan se nedenfor, bliver de virkelig luftige og lækre!


Foto: Sara
Super lækker opskrift denne her som jeg har fundet i et Amo hæfte. Perfekte brød til madpakken, en god sandwich eller bare på morgenbordet som en sund variant af morgenbrød.
Amos Vinjett mel er rigtig lækkert at bage med- dog er lange æltetider påkrævet for at få et godt resultat. Det kan også betale sig men når man som jeg, desværre stadig ikke har en Køkkenmaskine der kan klare æltningen, så er det hver gang med fare for at brænde håndmixeren sammen :-(  Det var tæt på denne gang ( det var lige før den brændte min hænder!)- men den er også fra jeg var 18 år, så egentlig ret imponerende at den holder endnu! Nå Køkkenmaskine eller ej- kast dig ud i disse skønne fuldkornstykker, det er lige før at de er et nedbrud på håndmixeren værd :-)
Jeg lavede dobbelt portion, nu jeg var i gang- så er der lidt til fryseren, hvis vi da ikke bare spiser dem alle.


Før bagning

Fuldkornsstykker 4 stk:
4½ dl. koldt vand
2 tsk salt
240 g. Amo Vinjett fuldkornsmel
210 g. Amo Vinjett hvedmel 
90 g. Amo Evolo Vinjett fuldkornsmel af rug
40 g. sirup alternativt honning
½ dl. solsikkekerner
25 g. Gær
1 spsk. rapsolie

Pynt: Seam, Flagesalt

Opløs gæren i det kolde vand og tilsæt meltyperne, rapsolie, salt og sirup og solsikkerkerner. Ælt dejen på mellemste trin i 20 min.(den lange æltetid er vigtig!). Dejen skal blive sej under æltningen, men stadig være noget klistret i det. Lad dejen hvile tildækket i 1½ time. Vend den undervejs ved at folde den sammen. dette er lettest med fugtede fingre.
Drys det rene bord med sesam og fuldkornsmel og hæld dejen ud.Strø også lidt mel ovenpå brødet. Del dejen i 4 lige store stykker og form dem til trekanter. Læg forsigtigt dejstykkerne på en plade med bagepapir og strø lidt flagesalt over.

Bages 15-20 min. ved en 230 grader (varmluft). Efter 1 min. åbnes ovndøren i 5 sekunder mens luften får lov at komme ind. Dette gentages efter 10 min.


Foto: Sara


Ingen kommentarer:

Send en kommentar