lørdag den 13. marts 2021

Kartoffelpizza med rosmarin.

Foto: Sara B. Hansen.

En kartoffelpizza smager bare altid godt- og kan laves på mange måder. Fælles er at det altid er en simpel opskrift med få god ingredienser. 

I denne har jeg smurt bunden med et tyndt lag cremefraiche krydret med hvidløg, salt og peber. Den kan også dryppes på den færdigbagte pizza hvis man kan lide det. Det er dog ikke et must- man kan helt undvære og blot komme kartoffeskiverne direkte på. Man kan fx. også smøre bunden med lidt pesto.

Jeg skære kartoffelskiverne (med skræl hvis den er pæn) på mandolinjern på 2 mm. Jeg giver dem en kort tur i kogende vand for det synes jeg fungere bedst. Se beskrivelse i opskriften.

Foto: Sara B. Hansen.

Pizzadej:

(Ingredienser til en stor pizza)

250 g. pizzamel
120 ml. vand
2 spsk. olivenolie
5 g. salt
15 g. gær

500 g. kartofler i tynde skiver
Frisk Rosmarin

1 dl. cremefraiche
1 fed hvidløg, knust
Salt og peber

Topping:

Friskrevet parmesan og frisk basilikum eller rucola som topping

Server gerne med en god salat til.

Foto: Sara B. Hansen.

Rør gæren ud i vandet og tilsæt derefter de øvrige ingredienser. Kom gerne melet i lidt af gangen da der kan være forskel på mel og hvor meget der skal anvendes.
Jeg ælter dejen på min Magimix eller køkkenmaskine- men det kan naturligvis sagtens gøres i hånden.
Lad hæve tildækket en times tid. Rul dejen ud på bordet med lidt mel(durummel fungerer godt hertil).

Kom på en plade med bagepapir.

Skær kartoflerne tyndt, gerne med mandolin 2 mm. Kom dem i kogende vand i 2-3 min. Hæld vandet fra og skyl med koldt vand. Vend forsigtig skiverne med lidt olie og hakket rosmarin.

Rør creme fraice med hvidløg, salt og friskkværnet peber. Smør bunden med et tyndt lag. 

Fordel kartoffelskiverne i et lag, så skiverne overlapper hinanden lidt. Drys med lidt flagesalt og rosmarin og bag i ovnen på 220 grader. Har du varmluftovn med under-
varme (pizzafunktion) så benyt det.
En pizzasten er også god hvis man har sådan en. Riv lidt parmesan over.

Bag til gylden og sprød. Top med frisk basilikum eller rucola inden servering.

Foto: Sara B. Hansn



Velbekomme :-)

Foto: Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar