fredag den 15. juni 2012

Ovnbagt Laks og salat med Jordbær, blåbær og frisk mozzarella.

I går fik vi en dejlig let og sommerlig aftensmad. Dejlig laks, en lækker salat og godt brød- nemt og hurtigt og alligevel lækkert. Salaten var med inspiration fra MissMuffin som forleden bragte denne appetitlige salat. Jeg kom dog også blåbær i som jeg elsker og da jeg ikke havde balsamico eddike som troet, måtte jeg lave en glace af Meyers kirsebæreddike og honning - resultatet var rigtigt fint.

Foto Sara
Laksen blev krydret og pakket ind i bagepapir og bagt et sted mellem 12 og 15 min. i ovenen ved 200 grader. Efterfølgende stod den lige og trak et øjeblik og blev så pakket ud og serveret.

Foto: Sara

Jeg serverede den sammen med salat og lidt middelhavsbrød.


Foto: Sara

Salaten var altså virkelig skøn og så fin i farverne- mine børn er ikke tilhængere af Feta og den slags- men frisk mozzarella plukket ud over salaten - det kan de godt lide - det kender de jo fra pizzaer  :-)

Foto: Sara



Foto: Sara

Ingredienser ca. 4 pers:

Laks:
En hel lakseside
Et bundt dild
Salt og Peber
En lime
bagepapir

Placer laksesiden på et stort stykke bagepapir, drys med salt og peber og klem lidt lime saft ud over fisken. Resten af limefrugten skæres i tynde skiver. Kom frisk dild og limeskiver ovenpå og fold papiret godt sammen. bag i ovnen ved 200 grader (varmluft) i 12-15 min.

Salat med jordbær og blåbær:
1 bakke Rucola eller spæde salatblade
1 frisk mozzarella
1 bakke jordbær
1 bakke bæåbær
Friskkværnet peber og salt

Glace:
½ dl. flydende honning
1 dl. balsamico (el. kirsebæreddike)

Rens salaten og bland alle ingredienser til salaten. Jeg synes salater tager sig bedst ud på et fladt fad, hvor man rigtig kan se de forskellige ingredienser. Pluk mozzarellaen hen over og drys med salt og peber.

Lav glacen ved at blande eddike og honning og lade et koge ind til passende konsistens. Herefter skal det blot afkøle inden det dryppes over salaten.

Så er du klar til at servere- evt. med et godt stykke brød til.

Foto: Sara







Ingen kommentarer:

Send en kommentar