onsdag den 24. april 2013

Falafelburger med ramsløg og grillet aubergine.

Foto: Sara B. Clausen.
I går fik vi rigeligt kød som man let får når der grilles, så jeg synes ikke vi tog skade af en vegetarmiddag i dag. Med tanke på hvor begejstrede drengene var for falafel forleden og med en rest kikærter i køleelskabet  ramsløg m.m. blev det til denne fine og velsmagende burger- med sprød falafelbøf, rucola, grillet aubergine, peberfrugt og yoghurtdressing.

Da vi kun er tre lavede jeg 3 bøffer af mængden- men det var lige i overkanten af hvad vi kunne spise- selvom de smagte godt. Så 4 bøffer kan der fint blive! 

Foto: Sara B. Clausen.
4 personer:

Falafelbøf:
450 g. udblødte Kikærter (natten over)
1 løg
1 god håndfuld ramsløg
1 rød chili u. kerner
1 grøn chili u.kerner
1 tsk. spidskommen
1 tsk. stødt koriander
½ tsk. sambal olek
1 tsk salt
Peber
Rapsolie til stegning

Grillet aubergine:
1 aubergine i skiver på ca. 1 sm tykkelse.
Salt til at udvande
4 spsk. olivenolie
½ tsk chiliflager
1 tsk mynte
1½ tsk. hvidløgssalt

Dressing;
1 dl. Youghurt naturel 
2 tsk. Grøn dressingmix fra Urtekarm
(alternativt til dressing kan bruges rød pesto)

4 fuldkorns- burgerboller.

Forslag til tilbehør iøvrigt: Rucola, agurk, Rød peberfrugt i strimler, rødløg. 

Foto: Sara B. Clausen.
Kom alle ingredienser til falafelbøf i en foodprocessor og kør det til en fin masse. Formes til 4 bøffer og lempes forsigtigt over i olien, når de først er stegt på den ene side, er det nemt nok at vende dem. Steg dem gyldne på hver side. Ialt ca. 6-8 min. Vend evt. et par gange.

Skær aubergine i skiver og drys med salt. Lad trække i 20-30 min. Skyl saltet af og dup skiverne godt tørre med køkkenrulle. Pensles herefter med olie med krydderier. Steges enten på grill eller i ovnen ved 200 grader i ca. 25 min. skal blive gyldne og boble lidt op.

Gør tilbehør klar og rør dressingen sammen og læg herefter burgeren sammen. Smør brødet med dressing og  kom falafelbøf, salat, aubergine m.m. i den.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


2 kommentarer:

  1. Hej,

    Skal kikærterne koges efter de er blevet udblødt?
    Hvor meget olie skal de steges i? Snakker vi samme mængde som ved en normal bøf eller samme mængde som når man laver falafel (altså fristurestegning)?

    På forhånd tak! :)

    SvarSlet
  2. Hejsa, jeg har ikke kogt dem efter udblødning natten over jeg har stegt dem på en sauter pande med ca. ½ cm olie i bunden, så mængden afhænger lidt af størrelsen på panden. Sørg for at olien er tilstrækkelig varm når du kommer "bøffen"på, så lukkes overfladen hurtigt og de suger ikke så meget olie.
    Kh Sara

    SvarSlet