torsdag den 25. april 2013

Twistede Hveder.

Foto: Sara B. Clausen.
Så er det jo i aften der skal spises hveder- de sidste MANGE, mange år, har jeg bagt efter den samme opskrift, som giver de mest fantastiske luftige, bløde og skønne hveder og som man siger "If it aint broken dont fix it".........og dog.....der sker bare et eller andet, når man har brugt den samme opskrift mange gange- man få lyst til at lege lidt- ændre her og der, prøve noget nyt......på den anden side, så er der også noget hyggeligt ved det traditionelle, at man ved en fast begivenhed vender tilbage til det kendte.
Selvom jeg var ret determineret på at bage som jeg plejer- så kunne jeg bare ikke kæmpe mod min legetrang og behov for at twiste det lidt.Så jeg lavede en blanding af hvedemel og Hvid fuldkorns hvede, desuden fik jeg lyst til at krydre med lidt stødt fennikel for at få en lille lakridsstrejf i smagen- kardemomme kom dog også stadig i, for det skal de altså have! Det alm. sukker blev forresten også udskiftet med Stevia.
Jeg er egentlig glad for at være den der legesyge type der godt lige kan give rødkålen til jul, ris a la manden, eller hvderne et lille twist- for det er jo netop det der fastholder glæden og gør det til en evig spændende hobby at lave mad og bage kager.

Foto: Sara B. Clausen.
Opskriften giver hele 25 smagfulde hveder:
(kom lidt i fryseren til morgenmad en anden dag eller forær nogle til din kæreste,din mor eller nabo- det kan kun vække glæde!)

Foto: Sara B. Clausen.
Velsmagende Hveder- 25 stk:
120 g. smør
5 dl. mælk
50 g. gær
1 spsk. groft salt
1 dl stevia sukker el. alm.
2 store æg
1 tsk. stødt kardemomme
½ tsk. stødt fennikel
700 g. hvedemel
300 g. fuldkorns hvid hvede.

Smelt smør i en lille gryde. hæld mælken i så det er akkurat lunt. Smuldr gæren i en skål og rør mælkeblandingen i, rør gæren ud. Tilsæt æg, sukker og salt. Vend de to typer mel, fennikel og kardemomme sammen og sigt det i dejen ælt godt til den er blank og fin og samler sig let til en kugle. Dejen er lidt klistret og det skal den være- men til at arbejde med.
Lad den hæve lunt under et fugtigt klæde i 30 min. Slå dejen ned og lad den atter hæve i 20 min. Form så 25 boller som du placerer i bradepande med bagepapir. De skal have plads til at hæve godt op. Lad dem efterhæve en time- eller til dobbelt størrelse. Brug evt. ovnen ved at tænde for lyset(giver ca. 40 grader) og sætte en skål med ca. 1 l. kogende vand ind i ovnen. så hæver de flot og lidt hurtigere. Hvis du bruger denne metode, så tag dem ud og dæk til mens ovnen efterfølgende varmer op til 200 grader.Bag dem ca. 20 min til de er smukt gyldne.
Tag dem ud af ovnen og læg et ren viskestykke over, kom en bageplade over og vend dem rundt. Lad dem stå og køle lidt på denne måde- med et let pres- det giver den karakteristiske lidt flade firkantede form. Men er selvfølgelig ikke en nødvendighed. 

Foto: Sara B. Clausen.

Velbekomme og rigtig god store bededag!

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar