tirsdag den 12. juni 2012

Gammeldaws Rabarbergrød (siet) m. vanilje og mandelsplitter.

Hvor er jeg bare heldig, at have sådan en sød kollega, som kommer med de flotteste nyoptrukne røde rabarber til mig :-) jeg synes de skulle trylles til noget med det samme og det første der meldte sig af overskuelige projekter, var denne gammeldags siede rabarbergrød. Den tager sig godt ud på tallerkenen og smager blødt, sødt og lækkert med lidt kold mælk på.

Foto: Sara


Foto: Sara

Se hvor flotte og røde de er hele vejen genne stænglen!


Foto: Sara
4 portioner:

Rabarbergrød, siet:
3/4 til 1 kg. rabarber
1 l. vand
1 vaniljestang
2 dl. sukker
ca.4½ spsk. kartoffelmel

Start med at rense rabarberne og skær dem i mindre stykker. Kom dem i en gryde sammen med en flækket vaniljestang. Lad koge til de er møre. Si efterfølgende rabarberne gennem en sigte. mas lidt med en ske så du får det hele med. Hæld saften tilbage i gryden og giv et kort opkog, smag til med sukker. Tag af varmen. Rør kartoffelmel med lidt vand eller afkølet saft og tilsæt under stadig omrøring. Tilsæt det lidt af gangen så den ikke bliver tykkere end du ønsker den. Hæld i serveringsskåle. Drys med lidt sukker så den ikke trækker skind. Kom mandelsplitter på toppen og server med kold mælk(eller fløde hvis du er til det)til.




10 kommentarer:

  1. Uhm.... Lavede en portion i forgårs og det var bare så lækkert :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det smager bare så godt- tror også snart jeg må lave en omgang mere ;-)

      Slet
  2. Man bør tilsætte noget der binder oxalsyren, fx calciumchlorid (Nonoxal). Oxalsyre binder koppens calcium!
    Mvh Leif Rasmussen, Agertoft@post10.tele.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar- jeg er godt klar over det :-) Bilder mig ind at det ikke betyder så meget når de endnu er så spæde og knap så oxalsyreholdige endnu- men jo man bør! Synes bare at nonoxal har en let bismag.
      Kh Sara

      Slet
  3. Nonoxal har lige googlet det og der står flere steder at man ikke behøver at bruge det. Medmindre man kun lever af rababer. Er i gang med at koge rababergrød nu ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte 😊👍🏻det er også hvad jeg selv er kommet frem til og jer bruger det faktisk aldrig selv, men nogle mennesker har det vist bedst med at gøre det.

      Slet
  4. Må jeg anbefale at gemme de frasiede rabarber, de smager fantastisk på hjemmebagt brød :)

    SvarSlet