fredag den 5. oktober 2012

Saftige Kokosmakroner med hele æg og chokoladebund.

Foto: Sara
Foto: Sara

Forleden bagte jeg nogle kokostoppe med æggehvider. De så fine ud og smagte også godt- men de manglede altså den der perfekte saftighed i midten, som de bare skal have efter min mening ,så jeg satte mig for at prøve med en anden version og den efterlod mig heldigvis glad og tilfreds- og de andre der har smagt dem ligeså :-) Gyldne udenpå og saftige og lækre indeni. Du får opskriften her- den kan varmt anbefales!
Jeg har fået tilbagemeldinger med både ris og ros- nogen synes de bliver perfekte og andre oplever at de bliver for flade - jeg ved ikke helt hvorfor udfaldet bliver så forskelligt- jeg synes jo selv den fungerer. Men opskriften stammer fra Frøken Jensens kogebog og jeg kan supplere med dette tip: Kom god med mel på hænderne når toppene formes og sættes som høje toppe på bagepapir (eller skyl/fugt hænderne ind i mellem)- jeg bruge hænder frem for skeer.


Ca. 12-15 stk

2 hele æg (str. medium)
160 g. sukker
5 dl/ 250 g. kokosmel (ikke for fin) evt. lidt mere, hvis det er store æg.
3 spsk. mel
3 spsk. flydende margarine eller smeltet smør
1 tsk. vaniljekorn

200 g. mørk chokolade. Smeltet over vandbad. ( pas på for der må ikke komme vand ned i chokoladen!)

Æg og sukker piskes luftigt. Kokosmel, vaniljekorn og mel blandes i og margarine eller smør tilsættes. Sættes som små eller store topper, alt efter hvad du foretrækker, på en bageplade med papir og beges ved 175 grader i ca. 12 min.

Når kagerne er afkølet, dyppes de i smeltet chokolade og stilles til yderligere afkøling til chokoladen er hård. 

Prøv dem - de er så skønne.

58 kommentarer:

  1. Uhmm, de ser lækre ud, jeg elsker kokosmakroner. Jeg må prøve disse, jeg synes tit at mine bliver for tørre :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, disse er rigtig lækre i hver fald :-)

      Slet
  2. Prøvde de idag, nydelige var de, takk for at du har delt denne deilige oppskriften med deg:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt, glad for at det var en succes :-)

      Slet
  3. mange tak for opskriften, ;) de er blevet rigtige gode,

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, det glæder mig at høre :-)

      Slet
  4. endelig en opskrift med hele æg - tak for det :)
    kan ikke forstå at du og rigtig mange andre vælge at angive måleenheden som dl , når produktet er solgt i gram og omvendt, det er stort set umuligt for en uøvet at omsætte det uden at afprøve det :)
    så i dette tilfælde - hvor mange GRAM svarer 5dl kokosmel til? - da kokosmel nu engang ikke sælges litervis ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar og point taken. Jeg vil fremover være opmærksom på dette. Skal måle på det hjemme, men vil mene at vi snakker omtrent halvanden pose af de gængse som sælges i fakta netto m.m.. håber du prøver, de er mægtig gode. Kh Sara

      Slet
    2. de er prøvet og bragte stor succes, kan dog se det ikke helt er lykkes at omsætte enhederne endnu ;)

      Slet
    3. Glæder mig at høre! Tak for påmindelsen, har lige været ude i køkkenet og teste og svaret er 5 dl er lig med 200 g. og det er typisk en pose af de gængse ;-)

      Slet
    4. Hej.
      Hvor meget kokosmel fydler du egentlig i?
      D. 1. april 2013, skriver du, at 5 dl er 200 g
      I opskriften står 5 dl / 250 g
      Hvis man google kokosmel skriver flere, at 1 dl = 35, dvs. 5dl=175 g
      Jeg har ganske vist ikke lige selv målt, men tænker, at det er ret vigtigt at vide, før jeg kaster mig ud i din opskrift, der ellers ser god ud.

      Slet
  5. hej sara. har du prøvet at fryse dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Ingelise- nej det har jeg ikke prøvet for de bliver altid spist for hurtigt - men jeg vil da næsten tro de godt kan. Giv en melding hvis du prøver :-)
      Kh Sara

      Slet
  6. De spaltede totalt sammen :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Surt show- men har aldrig haft den oplevelse selv og som du kan se, har andre testet den med godt resultat- kan du have glemt noget i opskriften? Kh Sara

      Slet
  7. Har selv bagt dem igen i går og har ikke det samme problem, synes opskriften fungerer helt fint. Kh Sara

    SvarSlet
  8. mine blev altså også flade - slet ikke toppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmmmm- Håber de smagte godt alligevel- kan ikke helt forstå hvorfor det sker- men jeg må teste igen og forhåbentlig finde frem til en mere "bullet proof" version.
      Kh Sara

      Slet
    2. Opskriften stammer fra Frøken Jensens kogebog - så den burde jo være god nok. Jeg har undersøgt sagen lidt- synes som sagt at opskriften plejer at fungere for mig - men et råd kan være, at komme godt med mel på hænderne, når toppene formes og så lave dem så høje som muligt- det skulle kunne fungere!

      Slet
  9. Tak for en dejlig opskrift, jeg har nu bagt dem 3 gange, og de er perfekte.
    jeg har i mange år brugt en opskrift fra "Billedkogebogen". de bliver tørre og flyder ud, hvis æg og sukker piskes.
    Så tak!
    Et lille tip!
    Jeg skyller mine fingerspidser ind i mellem, så er de lette at forme.

    Ulla Marqversen Risskov

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla, Tak for tippet :-) Jeg er glad for at du kan bruge opskriften og for din tilbagemelding. Kh Sara

      Slet
  10. Mmmmh har lige bagt dem, de er bare gode ! Jeg tror jeg har bagt dem 5 gange nu og alle er bare vilde med dem !
    Tak for opskriften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din tilbagemelding :-) dejligt at høre og nu får jeg selv helt lyst til kokosmakroner! Kh og god weekend Sara

      Slet
    2. Tak for din tilbagemelding :-) dejligt at høre og nu får jeg selv helt lyst til kokosmakroner! Kh og god weekend Sara

      Slet
  11. Ej og så ser jeg først denne opskrift nu, har lige afprøvet en opskrift m. Æggehvide, kokosmel og revet marcipan, de står og hviler nu.. undrede mig over der ikke var hele æg i opskriften, så den du har nedfældet her, skal klart afprøves næste gang :-)

    SvarSlet
  12. Håber dem du har gang i bliver gode.De her er i hver fald! Kh Sara

    SvarSlet
  13. Smager perfekt, ser også perfekte ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre Maja og velbekomme :-)

      Slet
  14. skal til at bage dem nu ,hvor længe kan jeg opbevarer dem i kagedåse

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse- Av, den var svær, de holder aldrig særlig længe herhjemme;-) Men jeg tænker en uges tid i en tætsluttende kagedåse (klem bagepapir mellem låg og æske). De kan nok også godt holde sig lidt længere uden at være dårlige, men bare heller ikke helt så lækre som i starten.

      Slet
  15. Hej Sara.
    Din opskrift fejler bestemt ingenting. Men der kan være to årsager til, at makronerne splatter sammen: 1) Æg og sukker er ikke pisket længe nok. Det skal piskes indtil sukkeret er HELT opløst og massen er mere hvid end den er gul. Massen får da konsistens af let pisket piskefløde. 2) Der skal tilføjes ekstra kokosmel. Jeg tror, at dem som har oplevet at makronerne splatter sammen ikke har pisket æg og sukker længe nok. Det er bare et gæt :-)
    Tak for en lækker opskrift!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sigrid- Mange tak for dine nyttige tips :-) Kh Sara

      Slet
  16. Hej Sara,

    Du skriver ikke om det er alm. ovn el varmluft og om ovnen skal være forvarmet eller kold ? Mvh Sanni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanni, tak for dit spørgsmål jeg har brugt varmluft i og fovarmet ovn. Kh Sara

      Slet
  17. Hej igen Sara. Tak for sidst. Jeg har spekuleret siden i fredags....og nu har jeg det. Det er naturligvis dine kokos makroner. Der er blevet bagt mange af dine, for de er bare de bedste! Tak. vh Kamma

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kamma, selv tak for sidst, det var hyggeligt. Godt du kom i tanke om hvilken opskrift og det glæder mig at du har haft glæde af den flere gange - synes også selv de er gode. Vi ses. Kh Sara

      Slet
  18. Hej.

    Jeg skulle have kage med på arbejdet fordi jeg havde fødselsdag.
    Jeg kom pludselig til at tænke på kokostoppe, selvom jeg aldrig har prøvet at lave dem før.
    Jeg stødte på din opskrift, som jeg valgte at give mig i kast med. Det var en super nem opskrift :)
    Kollegerne på mit arbejde var meget imponerede, og én sagde sågar at de var bedre end både Meyers og Mette Blomsterberg fordi de ikke er voldsomt søde.
    Så denne opskrift skal helt sikkert gemmes til en anden god gang :)

    Ps. Prøv at brug chokolade med appelsinsmag. Dette giver et rigtig godt tvist :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, tillykke med fødselsdagen og mange tak for din fine tilbagemelding, det glæder mig, at du både fandt opskriften nem og at resultatet blev rost, nu sidder jeg næsten selv og får lyst til at bege dem snart og ja, kan sagtens følge at chokolade med appelsin kan være godt, lidt pebermynteolie i chokoladen er heller ikke dårligt. Kh Sara

      Slet
  19. Uhmm, de er super gode !!
    I øjeblikket står de og køler af, men jeg har prøvesmagt ;)
    Livet på barsel med sovende baby, der tillader tid til hyggebagning er skønt.
    Jeg tilføjede lidt revet citronskal til dejen og bunden fik et tykt lag 70o/o chokolade.

    De bedste hilsner en navnesøster, der også elsker mad :)
    Sara V.E.M

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Navnesøster og åndsfælle :-) Mange tak for din kommentar, det glæder mig! Nyd din barsel, det er en skøn tid. Kærligst Sara

      Slet
  20. Endelig en opskrift på kokosmakroner der er sprøde udenpå og dejlige saftige indeni. Tusinde tak for den 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone, dejligt at høre du fik dem som du (og jeg) kan lide dem :-) kh Sara

      Slet
  21. Her er et link til omregning af div. mål/vægt og volumener
    http://www.dk-kogebogen.dk/teknik/weight.php

    SvarSlet
  22. Tusind tak for inspiration og opskriften her. De blev bagt i weekenden:
    http://mosekonefristed.blogspot.dk/2015/03/fik-du-det-sdt-nok-mosekone-c.html

    SvarSlet
  23. Tak for din kommentar, dejligt du kunne bruge den :-) Kh Sara

    SvarSlet
  24. Takk for oppskrift med hele egg. Det har jeg lett etter. Hilsen fra Nord-Norge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen fra Nord-Norge- det var hyggeligt :-)

      Slet
  25. De må prøves :)
    De 175 grader, er det varmluft?
    og 3 spsk. flydende margarine, er det det på flaske?
    På forhånd tak :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja til begge dele 😊Og god fornøjelse !
      Kh Sara

      Slet
  26. Hej.
    De ser vældig flotte ud og jeg kunne tænke mig at til ca 45 pers.
    Vil de være lige fine dagen efter og hvordan opbevarer du dem.
    VH. Agnete.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Agnete, Tak for din kommentar. Ja, de holder sig rigtig fint, så du kan sagtens lave dem dagen før. Jeg opbevarer dem i en plastikboks med tætsluttende låg evt.på køl i denne varme. Men en kagedåse kan også fint bruges.
      kh Sara

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  27. Jeg lader dejen hvile inden jeg sætter dem på bageplade. så former jeg dem til toppe og de bliver så fine og de flyder ikke ud når de har fået lov til at trække et stykke tid.

    SvarSlet
  28. Tak for den bedste opskrift på kokosmakroner. Jeg elsker kokosmakroner og har bagt mange forskellige. Men denne opskrift er bare den bedste ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for din tilbagemelding - det er jeg så glad for at høre :-) og nu fik jeg helt lyst til selv at bage dem igen! Dbh Sara

      Slet
  29. Jeg har netop bagt portionen x 4. Wow, de er gode!!! Fik 3 plader fulde. Jeg skal have dem med på mit arbejde i morgen.
    Tak for opskrift fra Yasmin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Yasmin- det er super dejligt at høre :-) Håber dine kollegaer blev glade :-) Kh Sara

      Slet