onsdag den 17. april 2013

Hjemmelavede romkugler og træstammer.

Foto: Sara B. Clausen.
I et hjem som mit hvor der bages meget, sker det fra tid til anden at der er en ophobning af kage rester (eller brød for den sags skyld). Jeg prøver selvfølgelig at undgå det ved at fryse ned - I dag blev resterne af min Baliey brownie tryllet om til nogle luksus romkugler og træstammer (så fik jeg også brugt en rest marcipan) og for søren dog hvor de smager godt- De burde faktisk komme med en advarsel om at være stærkt
vanedannende!
Foto: Sara B. Clausen.
Jeg blev inspireret af en opskrift jeg så forleden på Miss Mettes fine blog  men har dog lavet min egen version da jeg ikke ynder at få smør i og sådan. Hele idéen er jo at tage udgangspunkt i nogle rester du har så opskriften nedenfor er ment udelukkende til inspiration.
Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser :
(Jeg fik 11 træstammer og 10 romkugler ud af det.)

400 g. kagerester (brownie m. nødder + 8 øko. fuldkornskiks)
4 store spsk. hjemmelavet hindbær marmelade
1 tsk. vaniljekorn. (urtekrams tørrede) el. friske.
2 store spsk. kakao
2 spsk. romessens

ca. 50 g. mørk chokolade, smeltet.

300 g. Råmarcipan
lidt flormelis
Krymmel til romkugler

Først blev kage resterne kørt til smulder i foodprocessor, dernæst tilsættes alle øvrige ingredienser. Det gav en dej der var meget nem at arbejde med og forme. Blød, jævn og lækker men uden at klistre. Form til aflange "pølser" og kugler alt efter hvad du vi lave.
Rul marcipanen ud mellem to stykker bagepapir. Hvis marcipanen pudres med lidt flormelis gør det det lidt lettere. Når den er rullet ud, skæres stykker der passer med pølserne og de trilles ind i marcipan. fugt samlingen med en dråbe vand så lukker den tæt. Placer med samlingen nedad. Smelt chokoladen og dyp enderne på træstammerne så de får det karakteristiske træstamme udseende.
Romkugler trilles med let fugtige fingre og rulles i krymmel.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


10 kommentarer:

  1. De ser spændende ud; jeg har dog aldrig smagt nogen af delene.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Når det som her er lavet af gode råvarer og uden konservering og andet, så smager det faktisk skønt! Kh Sara

      Slet
  2. Hvilke kagerester kan man bruge? Og hvad skal man købe hvis man ikke ligger inde med nogen rester? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa- det er oplagt at bruge rester af formkager som fx. chokoladekage, sandkage m.m. mulighederne er mange!Har aldrig selv købt ind til det- men en mulighed ville da også være fx. en købe sandkage. Håber svaret er tilstrækkeligt? Kh Sara

      Slet
    2. Tak, jeg må prøve mig frem :)

      Slet
  3. Det er en opskrift jeg må prøve. Jeg ELSKER simpelthen romkugler.
    Jeg er faldet over denne opskrift, som jeg indtil videre vil mene er den nemmeste og relativ bedste opskrift: http://www.youtube.com/watch?v=GsJvn7qUa3Y

    SvarSlet
    Svar
    1. De her smager i hver fald super - må tjekke Det link, Tak for dit tip:-)

      Slet
    2. De her smager i hver fald super - må tjekke Det link, Tak for dit tip:-)

      Slet
  4. Hvor lang tid kan det holde? og hvordan opbevare man det bedst? i dåser i køleskabet eller hvordan? :)

    SvarSlet
  5. Hejsa, i hver fald en uge og ja jeg plejer jo at opbevare på køl :-)

    SvarSlet