onsdag den 17. april 2013

Diætistens koldhævede fiberbrød.

Foto: Sara B. Clausen.
Smagte forleden dette brød hos en kollega og synes det var rigtig lækkert. Jeg har dog haft lidt svært ved at få fat på hvedeklid (det lykkedes i Super best) så jeg har bagt det to gange nu. Den ene gang med Fiberkost (tørret fiberklid med dadel og rosin) det har jeg tidligere bagt med og det fungerer godt. Grundet sødmen fra dadler/rosiner kan man undlade sukker.
Nu har jeg så bagt det efter opskriften med hvedeklid. Efter sigende er det ligefrem et slankende fiberrigt brød!- så jeg har spist tre skiver i dag og regner med at se resultatet snart :-) Lækkert smager det i hver fald.

Foto: Sara B. Clausen.
Opskriften giver to formbagte brød.

25 g. gær
6 dl. vand
2 dl. kærnemælk
1 spsk. salt
2 spsk. brun farin
50 g. hørfrø
200 g. hvedeklid
650 g- hvedemel

Gæren udrøres i lidt vand- herefter tilsættes resten af vandet og kærnemælken sammen med salt, farin, hørfrø og hvedeklid.
Det røres sammen og står så tildækket i 2 timer. Herefter røres hvedemel i dejen og den æltes godt igennem, gerne på husholdningsmaskine. Lad dejen hæve koldt til næste dag. 
Fordel dejen i to smurte forme eller beklæd med bagepapir. Lad efterhæve, tildækket 2-3 timer på et lunt sted. Bages ved 200 grader i 30-40 min. Lad køle på rist.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Du må endeligt skrive, hvis det virker ;)
    Det ser faktisk ret lækkert ud - minder egentlig en del om Fibertrim, som jeg kan huske fra jeg var barn.
    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager I hvert fald godt og er dejligt fiberrigt. Du har ret i at det minder om fibertrim. Jeg husker det også godt, nu du siger det.kh Sara

      Slet