onsdag den 2. januar 2013

Kartoffelroulade med pesto og bacon.

Foto: Sara B. Clausen
Nytårsaften fik vi disse kartoffelroulader som tilbehør til hovedretten. Det ser ret festligt ud og smager også skønt. En Roulade rækker til ca. 6 personer. Den kan godt laves lidt på forhånd rulles sammen og ligges på køl og så skæres i skiver og varmes inden servering.

Foto: Sara B. Clausen
Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen

Ingredienser:

Bunden:
4 store bagekartofler (ca. 1000 g)
2 æg
1 dl. minimælk
1½ tsk salt
friskkværnet peber

Pesto:
2 store håndfulde basilikum alternativt bredbladet persille
2 små fed hvidløg
½ dl.olivenolie
½ tsk groft salt
friskkværnet peber

Kartoffelmos:
175 g. god bacon i mindre tern, sprødstegt.
2 bagekartofler ca. 500 g.
½ dl. mælk
½ tsk groft salt

Bunden: Kartoflerne skrælles og rives på den grove side af rivehjernet. Kommes i en skål og blandes med mælk, æg og salt og peber. Kom et stykke bagepapir på en bageplade så det når lidt ud over kanterne. Fordel kartoffelmassen på bagepapiret (ca. 30 x 35 cm) og pres det godt sammen. bages i ca. 40 min ved 200 grader til den er gylden. Kom et stykke bagepapir over og læg en anden bageplade ovenpå, vend den rundt således at bunden kommer opad. Træk papiret af.(hvis det er svært kan man evt. lægge et fugtigt viskestykke over et øjeblik så den løsnes.

Pesto: Blend ingredienserne til pesto til en homogen masse.

Mos: Steg bacontern sprøde og lad dryppe af. Skræl og skær kartoflerne i mindre tern som koges møre i rigeligt usaltet vand, Mos dem herefter og bland med mælk, salt og peber. Rør pesto og bacon i.

Fordel mosen på bunden og rul den sammen til en roulade ved hjælp af bagepapiret.Rul den starmt i bagepapir og lad køle/sætte sig lidt, inden den skæres i ca. 3 cm. tykke skiver, som inden servering varmes i ovenen.

Foto: Sara B. Clausen

11 kommentarer:

  1. Åhhh mere lækker mad, som lige passer ind i min nye livsstil. Den må jeg helt klart prøve en dag.
    Tak fordi du deler

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velbekomme- det er en fornøjelse at dele :-)

      Slet
  2. Ih altså, som du dog kan! Det var en meget flot menu. Og så snød du ham igen (ham der vil sulte jer - han får ikke et ben til jorden i dit hus!!!).
    Det er smart med den kartoffelroulade, når man som jeg godt kan lide at have styr på menuen, når gæsterne kommer. Jo mere man kan lave i forvejen jo bedre.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elsebeth- Ja når man skal have gæster,så er det rart at kunne forberede lidt, så man ikke skal stå i røg og damp når de kommer :-)

      Slet
  3. Fantastisk opskrift!
    Kan de fryses ned som hele roulader og tages op på dagen for servering?
    Hvis ja, så er der dæleme godt nok et lækkert indslag ved næste store forsamling hos os ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kim, Tak skal du have og ja det er en rigtig lækkerbisken, jeg har dog ikke prøvet at fryse den - tror ikke umiddelbart at den er egnet til det. Men du kan godt lave den dagen før, måske også to dage før. Du må eksperimentere lidt :-) Fortæl mig gerne om resultatet.
      Kh Sara

      Slet
    2. Hej
      Jeg skar rouladerne ud i skiver og lagde dem på bagepapir. Frøs dem. Tøede dem op og satte dem i ovnen. Det fungerede fint.
      Mvh Ole

      Slet
  4. Tak Sara du redde min dag i fredag da mit hoved var tomt for ideer så fandt jeg tilfældigt din fine blog og jeg lave din nytårsmeny til 16 mennesker. De var meget tilfredse og det var jeg også. Kartoffelrouladen er dog klar nemmest at skure hvis den ikke er varm endnu. Det ikke sidste gang jeg kikker efter dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Mikkel, skulle lige komme i tanke om, hvorfor navnet virkede så bekendt😊Skægt at du lige skulle falde over min blog! Tak for kommentaren og jeg er glad for at du kunne finde inspiration hos mig. Du er velkommen til at "kigge forbi" en anden gang og i øvrigt finder du også Saras Madunivers på Facebook , hvor jeg nogle gange poster andre ting.

      PS det var mange du skulle lave mad til på en fredag!

      Hilsen Sara

      Slet
  5. Hejsa
    Lyder rigtig lækker
    Kan den laves dagen før og puttes i køleskabet? Og så skæres i skiver og lunes før servering?

    SvarSlet