lørdag den 27. april 2013

Ramsløgolie.

Foto: Sara B. Clausen.
Så er nogle af Ramsløgene fra dette års høst også blevet lavet til den skønneste grønne olie, som er virkelig god i dressinger eller til at komme lidt dekorative dråber på humus eller ligenede. Det er sjovt at lave sig egen olie. Brug en god men neutral type som fx. rapsolie. Opbevar på køl hvor den kan holde sig længe! Forleden så jeg en lille bakke ramsløg i butikkerne til 20 kr. Så nu er jeg endnu mere glad for at jeg selv kan samle dem, ganske gratis!

5 dl. god neutral olie fx. rapsolie.
ca. 100 g. Ramsløg, godt skyllede og rensede.

Det hele blendes til noget der ligner en tynd pesto og filtreres efterfølgende. Jeg gjorde det af to gange- først gennem en lille si som tog de største bladstumper og dernæst gennem et bomulds klæde.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

6 kommentarer:

  1. Lyder lækkert!
    Tak for opskriften.

    Venligst Karen

    SvarSlet
  2. Kan man bruge det til at stege i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan man godt- men helst ikke ved alt for høj varme.
      Kh Sara

      Slet
  3. Hvor længe kan det holde sig? :-)

    SvarSlet