søndag den 13. november 2011

Kylling Marengo

Foto: Sara B. Clausen


Dejlig saftig kylling i en lækker sauce og med grøntsager og hvidløgsbrød til (brug f.eks disse flutes ) det smager bare rigtig skønt. Brug endelig et par timer på at marinere kyllingen, det er umagen værd! Jeg serverede med lidt letkogt broccoli og gulerødder da jeg synes der godt måtte være lidt flere grøntsager en blot champignon. jeg undlod at bruge oliven, da jeg desværre er den eneste herhjemme der elsker oliven :-(

6 stykker kyllingebryst, skåret i halve.
2 spk. olivenolie
300 g. purerede tomater (passato)
2 dl. hvidvin
2 spk. hønsebouillon
2 skalotteløg, Finthakket
2-3 tsk Herbe de provence
40 g. smeltet smør
1 fed hvidløg
8 skiver hvidt brød
500 g. champignoner el. andre svampe
50. g. sorte oliven hakkede
1 tsk Sukker
Evt. friske basilikumblade til garnering

Start med at marinere kyllingen i hvidvin og herbe de provence, gerne i to timer eller mere. Klargør grøntsager.
Steg kyllingestykkerne i lidt smør og olie ca. 2 min. på hver side på en varm pande og overfør til et ildfast fad.
Svits skalotteløg på en pande og tilsæt hvidvin og tomatpassato samt lidt hønsebouillon, salt og peber samt sukker og finthakkede oliven og lad simre lidt . Hæld derefter saucen over retten, som skal have 20-25 min i ovnen ved 200 grader.
Smelt smør og pres et fed hvidløg i. dette pensles på de 8 skiver brød som efterfølgende ristes i ovnen. Champignoner brunes på en pande. Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Uhmm, det skal på min to-do-liste. Det ser vel nok lækkert ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak, det er helt sikkert også en ret der er værd at prøve :-)

    Kh Sara

    SvarSlet