mandag den 6. august 2018

Vegetariske Samosa med kartoffelfyld og yoghurtsalat m. hvidløg og myntedressing.

Foto: Sara B. Hansen.
Samosaer er så skønne - både som hovedret, til madpakke, picnic eller som en lille forret. 
Her er de serveret som hovedret med  en dejlig yoghurtsalat til.
Mit yndlingsfyld er vegetarisk med kartoffel, gulerod, løg og ærter og dejlig krydret! Jeg plejer at bruge købt filodej - men i dag lavede jeg det selv og den var så nem og god at det vil jeg helt sikkert fremadrettet gøre. Helt perfekt, blød og smidig at arbejde med og nem at rulle tyndt ud.

Tip: hav en lille skål vand og en ren klud klar til at skylle tørre fingre i, mens du folder samosaerne, du kan ikke undgå at få lidt fyld på fingrene og dejen skal ikke fedtes ind i det :-)

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 4 personer (Jeg fik 20 samosaer ud af denne portion): 

Dej:
230 g. hvedemel
en lille smule salt
3 spk. olie
½ dl vand

Fyld:
2 spk. olie
300 g. kartoffel kog og i små tern.
1 stort løg eller 2 mimdre
1 fed hvidløg
2 gulerødder i små tern
75 g. ærter fra frost
1 tsk. spidskommen
1 tsk. karry
2 cm frisk ingefær finthakket
Chiliflager efter smag
½ dl. vand
1 tsk. garam masalapasta(kan udelades)

Yoghurtsalat:
½ agurk  mså tern
6 mindre tomater i små ten
½ gul peber i små tern
2 fed hvidløg
3 dl. yoghurt naturel
15-20 blade mynte
Salt og peber

Desuden:
1 sammenpisket æg til at lime sammen med.
Olie til stegning.
Foto: Sara B. Hansen.

Ælt dejen samme; tilsæt vandet lidt af gangen. dejen skal æltes i 8 min. til den er smidig og sej.Herefter hvile i en pose i køleskabet i en halv time.
Del den i 8 stykker og rul dem hver af dem ud til en cirkel på 17,5-18 cm. Se billede. Jeg skar dem til på mit silikoneunderlag der har en cirkel på 17,5 cm. af resterne fik jeg nok til to cirkler mere.
Når du skal samle dem med fyldet skæres hver cirkel i to halve. lim den ene halvdel sammen med æg så du får en lomme, kom ca. 1 stor spk. fyld i og kom lidt æg på kanterne og fold dejen over.
Luk dem godt sammen. Placer på et fad med bagepapir under og et fugtigt klæde over, mens resten foldes.

Fyld: Kom lidt olie i en gryde og tilsæt spidskommen og karry lad det svitse lidt af inden de hakkede løg tilsættes. Svits i 3-4 min. tilsæt hvidløg, ingefær, gulerødder, chiliflager og lidt vand. Kartoflerne må gerne mose lidt ud. Smag til med salt og peber og evt. lidt Garam marsala pasta. Lad fylde køl.
Foto: Sara B. Hansen.

Sørg for at have alting klar når du gå i gang med at folde samosaerne. Når de alle er færdige varmes 3 cm. olie i en pande op og de steges i flere hold. Tjek med en tandstik at det syder om træet når du stikker spidsen i, så er olie varm nok. vend når gylden på den ene side. Lad dryppe af på køkkenrulle. De kan evt. forberedes tidligere på dagen og så blot lunes i ovnen inden servering.
Foto: Sara B. Hansen.

Yoghurtsalat:
bland yoghurt naturel med hvidløg,salt og peber samt hakket mynte og ved den sammen med tomat, agurk og peberfrugt. Stil køligt indtil servering.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar