lørdag den 2. juni 2018

Hjemmelavet Iste

Foto: Sara B. Hansen.
Hjemmelavet iste er så dejligt at drikke når vejret er lunt og skønt som nu. Den helt store fordel ved at lave den selv er at du kan bruge lækker te af god kvalitet og lige din yndlings og også selv bestemme hvor sød den skal være og hvad du vil søde med. I denne har jeg brugt stevia.
Jeg kan godt lide at bruge Chaplon te som jeg synes er virkelig god. Her har jeg brugt hvid og grøn the med kvæde men deres "Tivoli te" eller "Bjergblomst" er også vældig gode.Kom gerne lidt øko. citronsaft og skiver i hvis du kan lide det i din te. Det smager iøvrigt endnu bedre hvis du bruger filtreret vand (lavt kalkindhold).



Ingredienser til 4 store glas:

5 dl. kogt vand
5 spsk. te
2 spk. rørsukker eller 1 spsk. steviasukker
1 citron
Kold vand
Isterninger

Start med at lave en meget koncentreret grund te (1 spsk. te pr dl. vand ). Kog vandet og lad det stå 2-3 min inden du hælder det over tebladene. Rør rundt, tilsæt sukker og lad trække 4 min.

kom isterninger og evt. citronskiver i glassene og hæld te over så glasset er fyldt ca. 2/3 del op. Suppler med koldt vand i til det er fuldt. Server gerne med et flot sugerør.

Det smager aller bedst frisklavet men man kan også godt lave lidt større mængder og så blande det og sætte på køl  så det er serverings klar og så blot hælde over isterninger og citronskiver.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar