mandag den 4. september 2017

Ølbraiseret langtidsstegt nakkekam.

Foto: Sara B. Hansen.
Simremad er godt efterår og vinter eller hvis man skal have gæster og gerne vil kunne forberede sig lidt.
Jeg havde brunet denne steg og skåret grøntsager samt hældt øl over, så min ældste søn kunne smide den i ovnen når han kom hjem fra gymnasiet, Så kunne den stå og hygge sig godt og længe selvom jeg selv lige skulle nå hjem fra arbejde:-)

Jeg brugte en special øl  "Jack and Bear"det fungerede ret godt -men andet kan naturligvis også bruges og hvis ikke du vil bruge noget med alkohol, har jeg god erfaring med at bruge æblemost. Du får en dejlig mør og smagfuld steg på denne måde.


Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 6 personer:

En stor nakkekam ca. 2 kilo
50 g. Smør
Salt og peber
2 tsk. timian
2 rødløg i både
3 gulerødder, skrællet og skåret i skiver
2-3 stængler bladselleri, i mindre stykker
3½ dl. øl gerne mørk

Desuden:
2-3 spsk. Kikkoman teriyaki BBQ sauce med honning.


Foto: Sara B. Hansen.

Start med at ridse stegen på kryds og tværs i nogle snit, så der dannes et lille rudemønster.Krydres med salt og peber. Smelt smør i en god tykbundet gryde med låg, som kan gå i ovnen. Brun stegen godt af og kom grøntsagerne ved samt timian. Hæld øllen over. Sæt gryden i ovnen (med låg på)ved 150 grader i 3½- 4 timer. Hvis du  som jeg har forberedt stegen kan den godt stå på køl indtil den sættes i ovnen.

Tag stegen op og kom over på et ildfast fad. Smør den på oversiden med BBQ sauce med honning, skru ovnen op på 200 og glaser nakkekammen lidt så den får en flot overflade med god smag. Det tager ca. 8-10 min.

Grøntsagerne fra saucen og stegeskyen kan blendes til en lækker sauce. Sørg for at skille fedet fra med en saucepipette eller lignende. Jævn evt. med lidt maizena.

Server stegen med fx. kartofler og en god salat til.
Foto: Sara B. Hansen.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar