lørdag den 12. marts 2016

Æltefrit grydebrød med durummel og Chiafrø.

Foto: Sara B. Hansen
Her til morgen mens resten af familien stadig sov, har jeg været tidligt oppe og følte mig næsten som en rigtig bagermester, da jeg klokken 4 (hvor jeg alligevel vågnede) lige vendte dejen ud på bordet og foldede den nogle gange for så at lade den hæve nogle timer mere mens jeg lige smuttede i seng igen :-) Et hjemmebagt rugbrød blev også lige æltet sammen af kerner der havde stået i blød og  rugsurdejen, maltmel og salt og så blev det sat til hævning i 4 timer. Opskriften på det gode rugbrød finder du lige HER.
Det lækre grydebrød med chiafrø skal selvfølgelig serveres her til morgen- men jeg regner også med at det skal indgår i aftensmaden i dag, som brødet om en laber Nachosburger :-)

Foto: Sara B. Hansen


Ingredienser et stort brød:

1/4 tsk gær (På størrelse med en ært)
500 ml. vand, koldt.
3 tsk. salt
½ tsk. rørsukker
150 g. durummel
500 g. hvedemel
1 dl. chiafrø
olie til hæveformen

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt og sukker. Når gæren er helt op
løst, tilsættes de to typer mel samt chaifrø, dejen skal være lind men ikke flydende, måske skal lidt af hvedemelet holdes tilbage.
Dæk skålen med film og lad hæve ved stuetemperatur i 12 timer ( eller længere).
Hæld dejen ud på et meldrysset bord og fold den nogle gange ved hjælp af en bagespartel. Smør hæveskålen med olie og kom dejen tilbage.
Lad nu hæve i yderligere to timer ( eller længere). Sæt en stor ildfast gryde med låg (eller et ildfast fad) i ovnen og varm op til 250 grader. Når temp. er nået så lad lige gryden stå nogle min mere for at sikre den er gennemvarm. Tag ud og drys en smule durummel i og hæld så dejen i- pas på du ikke brænder dig på den meget varme gryde! Sæt med det samme ind i den varme ovn med låg på.
Skru ned til 225 grader.
Bag brødet i 30 min, tag herefter låget af og bag i yderligere 15 min. til brødet er sprødt og gyldent. Lad køle på rist, inden det skæres.

Find mig også på min side på:  FACEBOOK

Foto: Sara B. Hansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar