lørdag den 12. marts 2016

Grillet Nachosburger med tomatsalsa, grillede peberfrugter og guacamole

Foto: Sara B. Hansen.
Vi har købt ny grill herhjemme og selvom det ikke ligefrem er forårsagtigt og lunt, så skal den selvfølgelig testes lidt af :-)
Derfor fik vi i dag disse lækre nachosburgere - som er lavet med en stor saftig bøf, først grillet på den ene side og så toppet med knuste nachos og en skive cheddar og så grillet til osten smelter og drysset med lidt chiliflager.

Lækkert tilbehør i form af grillede,marinerede peberfrugter, tomatsalsa og andet lækkert og så blev de lagt sammen med et par skiver ristet brød ( jeg brugte det æltefri grydebrød jeg havde bagt i morges, med chiafrø og durummel).
Det smagte skønt og tåler helt sikkert gentagelse - måske på en sommerdag, hvor maden også kan nydes ude i haven :-)


Foto: Sara B. Hansen.


Man kan jo købe de marinerede peberfrugter- men ligesom sidst jeg var på udkig efter dem, blev jeg for nærig, da jeg så prisen (næsten 40 kr. for sådan et lille glas!) så nej tak, jeg laver dem selv, så besværligt er det heller ikke!


Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser 4 personer:

Bøffen:
800 g. hakket oksekød
2 håndfulde nachos
4 skiver cheddarost eller emmentaler
Salt og friskkværnet peber
lidt Olivenolie
Chiliflager ( kan udelades).

Tomatsalsa:
200 g. små finde dadeltomater el. andre små gode og søde tomater.
1 spsk. crema de balsamico
1½ spsk. olivenolie
1 tsk basilikum
salt og Peber

Grillede peberfrugter:
2 røde peberfrugter
2 gule peberfrugter
3 spsk. olivenolie
1 tsk. oregano
evt. et fed presset hvidløg
salt og peber

Guacamole:
2 modne avokadoer
½ spsk. limesaft
1 spsk. god mayonaise
Lidt salt og peber

Desuden:
4 store aflange skiver brød
og hvad du ellers kan lide dertil fx:
Frisk salat
Rødløg
Agurk
Jalapenos


Foto: Sara B. Hansen.


Foto: Sara B. Hansen.

Start med at lave de grillede peberfrugter ved at fjerne kerner og skære i lidt grove stykker, placer dem på en bageplade med bagepapir og skindsiden opad og grill dem ca. 15 min i ovnen eller deu kan gøre det på grillen hvis du vil. Når skindet branker og bobler op, tages de ud og køler lidt (kom dem evt. i en koge/frysepose, det skulle gøre at skindet løsner sig bedre). Pil skindet af og skær i rustikke stykker som vendes med olie, krydderier m.m. og tækker i mindst 1 time.

Skær tomaterne i kvarte og vend dem med de øvrige ingredienser og sæt dem til side.

Mos avokadoerne og bland med de øvrige ingredienser. smag til hvis du vil kan du også komme lidt hvidløg i.

Form 4 bøffer og bruge en stor kokkekniv til at hakke først på den ene led og så på den anden led på begge sider, tryk kanterne sammen med siden af kniven hele vejren rundt, så du får en flot formet bøf. Med et glas med flad bund, laves en fordybning i midten på bøffen, dette vil få den til at stege bedre og holde den lige form. Pensles med lidt olie og drysses med salt og peber.
Når de grilles, så grill dem først ca. 4 -5 min på den ene side vend dem og, læg 2 spsk. knuste nachos på midten og top med en skive cheddarost og drys med chiliflager, luk låget på grillen og steg videre ca. 4 min til osten er smeltet. tag af varmen.

Rist børdet i ovnen mens du griller bøffen færdig. Server med tilbehør.

Find mig også på FACEBOOK.


Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Sikke et lækkert måltid!
    Jeg handler ellers ikke i Føtex, men en dag handt jeg to ca. 20 cm lange røde peberfrugter fra Spanien - de er meget tykke og saftige. De er usædvanligt sprøde og gode. Dem ville jeg dog grille hele for ikke at miste for megen væde.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elsebeth, det smagte rigtig godt og grillede peberfrugter er altid lækkert synes jeg, de får jo sådan en skøn sødme og kraft. Kh Sara

      Slet