søndag den 28. februar 2016

Kærnemælkshorn med æblefyld.

Foto: Sara B. Hansen.
Kærnemælkshorn har altid været noget jeg synes rigtig godt om, fyldet kan man variere. I disse har jeg brugt hjemmelavet æblemarmelade og det smager rigtig godt.  Andre muligheder kan være hindbær eller en remonce med smør og marcipan. På nogle af dem kom jeg hakkede hasselnødder og på andre de små sunde hampefrø.
Opskriften på æblemarmelade får du også med - nu har jeg selv fået brugt de sidste belle de boscop æbler som jeg fik af min mor i sensommeren. De har holdt godt ude i brændeskuret i en isoleret kasse - helt uden at blive runkne eller noget, men nu er det altså slut.


Foto: Sara B. Hansen.
Kærnemælks horn 24 stk:

Dej:
30 g. gær
1 dl. lunken vand
3 dl. kærnemælk
100 g. smør
3 spsk. sukker
1 nip salt
2 æg
400 g, hvedemel
200 g. grahamsmel eller fuldkornsspeltmel

Pynt:
1 æg sammenpisket med en smule vand eller mælk
hakkedet hasselnødder eller Hampefrø


Æblemarmelade:
700 g. æbler (Skællet og renset vægt)
1½ dl. vand
½ dl. æbleeddike
400 g. syltesukker
1 tsk. vaniljekorn (Urtekram)



Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.


Æblemarmelade:Skær æblerne og skær i mindre stykker kog dem med 1½ dl. vand + ½ dl. æbleedikke, Tilsæt syltesukker samt vaniljekorn. Lad dem koge ud så der ikke er  alt for store stykker. Der bliver mere end du skal bruge, kom det på skoldede glas og gem til marmelade. Lad køle.

Dej: Rør gæren ud i den lunkne vand i en lille skål. Smelt smør i en gryde eller mikroovenen. Bland kærnemælk og smør i en skål, pisk æggene i og tilsæt gærblandingen. Kom sukker og salt i og rør det to meltyper i lidt af gangen. Ælt dejen smidig og glat om nørdvendigt tilsæt lidt mere mel.
Lad hæve lundt og tildækket i 1- 1½ time.
Del dejen i 3 klumper og rul dem en af gangen til en cirkel på ca. 30 cm i diameter. Del hver af cirklerne i 8 stykker. Kom en lille klat æblemarmelade på den brede ende og rul hornene sammen, lad snippen vende under ned mod bagepladen så de lukker godt. Lad hæve 30 min. Pensles efterfølgende med æg og drysses med nødder.

Bages ved 200 grader i ca. 15 min til smukt gyldne. Lad køle på rist.

Find mig også på FACEBOOK.


Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar