onsdag den 17. februar 2016

Æble klipkrans.


Foto: Sara B. Hansen.
På kig efter lidt lækkert til eftermiddagskaffen? Denne skønne lidt gammeldags krans er super lækker, jeg fandt opskriften i "Meyers Bageri" og har fulgt opskriften men måtte dog tilsætte lidt ekstra væske til dejen i forhold til hans angivelse for at den ikke blev for fast.
Æblemarmeladen lavede jeg en lidt større portion af og brugte en lidt anden fremgangs form med blandt andet mindre æbleeddike, syltesukker i stedet for pektin og lidt vanilje i. Jeg synes det er lettere på den måde, så der får i min version :-)

Opskriften giver to kranse du kan evt. fryse den ene og lune en anden dag :-)


Foto: Sara B. Hansen.


Æbleklipkrans 2 stk:

2½ dl lunken vand (tilsæt evt. lidt mere under æltning)
25 g. gær
550 g, hvedemel
35 g. sukker
5 g. havsalt
30 g. blødt smør

Æblemarmelade:
700 g. æbler (Skællet og renset vægt)
1½ dl. vand
½ dl. æbleeddike
400 g. syltesukker
1 tsk. vaniljekorn (Urtekram)

Remonce:
100 g. sukker
100 g. Marcipan
100 g. blødt smør

Desuden:
Lidt stødt kanel
1 sammenpisket æg

60. g. hakkede nødder fx. hasselnød eller mandler


Foto: Sara B. Hansen.


Hæld det lunkne vand i en skål og rør gæren ud i den. Tilsæt hvedemel, sukker og salt og ælt sammen i en røremaskine eller i hånden. Tilsæt  den bløde smør og ælt ind i dejen. Ælt godt og længe til du har en smidig og blød dej. Lad hæve lunt og tildækket i en time.

Skær æblerne og skær i mindre stykker kog dem med 1½ dl. vand + ½ dl. æbleedikke, Tilsæt syltesukker samt vaniljekorn. Lad dem koge ud så der ikke er  alt for store stykker. Der bliver mere end du skal bruge, kom det på skoldede glas og gem til marmelade. Lad køle.

Gnid marcipan, sukker og smør sammen til en remonce, undgå at røre alt for meget, da den så kan skille under bagning,

Slå dejen ned på et melet bord og del i to. Rul hver af dem til en lang stang ca. 10 - 15 cm bred og 50 cm lang. Læg en god portion remonce og æblemarmelade ned  langs midten, drys med lidt kanel og fld så siderne ind over så den lukkes. Placer hver krans på en bageplade med samlingen ned af. Stik de to ender ind i hinanden så kransen lukkes. Herefter klippes der med en saks ned i kransen hele vejen rundt med ca 2 cm mellemrum. Pensles med æg og drysses med hasselnødder eller mandler.Lad hæve til dobbelt størrelse. Bages 25 min. ved 200 grader.

Find mig også på FACEBOOK.



3 kommentarer:

  1. Den lyder slet ikke så tosset - jeg pensler, strør nødder/mandler på og derefter sukker. Så 'limer' sukkeret nødderne fast, så de ikke drysser af, når kagen er bagt.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth

      Tak for dit fif :-) Jeg dryssede faktisk også lidt kanelsukker over nødderne men det var ikke fordi jeg kendte til det med at det "limer" det fast :-) Det giver god mening. Kh Sara

      Slet
  2. Her er et andet, Sara: Jeg sørger for at pensle omhyggeligt med æg, hvor rosiner/tranebær stikker uden for på bollerne. Så brænder de ikke sorte og hårde, men smager lige så dejligt, som dem inde i bollerne.
    Og ét mere: Hakker du selv dit kød - jeg gør og bruger det ældgamle fif med at køre nogle stykker madpapir igennem, indtil det stopper ved kniven.
    Det gælder om at give sine fif og regler om hygiejne videre til børnene - de første er gode at kende, og de sidste er pinedød (livs)vigtige.
    God weekend til jer alle!
    Elsebeth

    SvarSlet