søndag den 31. januar 2016

Rodfrugtpizza med seranoskinke og rucola (glutenfri) :-)

Foto: Sara B. Hansen.
Denne lækre pizza er lavet med en bund af blandede groftrevne rodfrugter - man kalder det også en Rootza. Du kan bruge alle mulig knolde og rodfrugter (godt til at udnytte rester i grøntsagsskuffen).
Den er så stor, at der er nok til ca. 6 personer.Server med skyllet og slynget rucola som man kan drysse over den nybagte pizza. Det smager virkelig skønt- ligesom kartoffelpizzaen jeg for nylig postede :-) Det er naturligvis meget let at lave den vegetarisk også, enten bare ved at undlade skinke eller erstatte den med f.eks. svampe.
For at nå at tage et billede inden lyset forsvandt, måtte jeg skynde mig at tage det inden den kom i ovnen :-)

Inden bagning:


Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser 6 personer (en bradepande):

1200 g. groftrevne rodfrugter (jeg brugte gule og orange gulerødder, jordskokker, pastinak, kartoffel men selleri m.m. kan også bruges.
6 æg
1 spsk. Urtegårdens krydderi ( Santa Maria)
1½ tsk. groft salt
2 spsk. kartoffelmel
60 g. revet ost  f..eks, cheddar/parmesan ( jeg blandede de to)

Topping:

4- 5 spsk. Rød pesto
1 rødløg, skiver
1½ frisk mozzarella i skiver
1 stor tomat i tynde skiver
2 spsk. blandet oregano og basilikum

ved servering top med Frisk rucola.


Her bagt 1. gang. Klar til topping :-)


Foto: Sara B. Hansen.


Riv alle rodfrugter groft og kram så meget væde ud af dem som du kan ( enten i et rent klæde som du vrider eller bare med hænderne). Kom i en skål og bland med e øvrige ingredienser. Bred massen ud i en bagepapir beklædt bradepande og bag 25 min. ved 200 grader. Dette kan evt. gøres på forhånd.
Kom pesto på og fordel fyldet ovenpå. Bages ca. 15 min igen ved 200 grader, til gylden, sprød og lækker. Server med rucola på.


Jeg har købt denne fine lille tavle herhjemme hvor jeg hver dag kan annoncere dagens menu,det har børnene hurtigt taget til sig og viser stor interesse for :)

Foto: Sara B. Hansen.


Find mig også på FACEBOOK


Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar