søndag den 25. oktober 2015

Gratineret kartoffelgnocchi med urter.



Foto: Sara B. Hansen.
I dag fik vi nogle helt vidunderlige hjemmelavede gnocchi - jeg blev inspireret af et rejseprogram jeg så i morges. Opskriften er dog baseret på en grundopskrift i den Italienske kogebogs bibel "sølvskeen" - som jeg så tilføjede lidt ekstra. Dels havde jeg ikke et helt kilo kartofler, så derfor brugte jeg ca. 200 g. gulerødder også, hvilket faktisk giver et fint farvespil og også smager godt. Desuden tilsatte jeg masser af hakkede urter rosmarin, persille og timian. Vi fik dem med en lækker salat og lammechops til. Helt igennem lækkert!
Det er et must at vende gnocchi i smeltet smør med hvidløg og salvie, dels løsner det dem og sørger for at de ikke klistrer sammen og så smager det altså også bare helt vildt godt, top med friskrevet parmesanost og gratiner kort i ovnen inden servering.
Når de servers på denne måde, så kan man også lave dem i lidt god tid hvilket er rart hvis man f.eks skal have gæster ;-)

Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift til 4 - 6 personer.

1 kilo kartofler (evt. erstat 200 gram med gulerod)
1 æg
200 g. hvedemel tipo 00
2 spsk. hakket rosmarin og timian
2 spsk. hakket persille
Salt

50 g. smeltet smør
1 fed hvidløg delt i 4
3 friskhakkede salvie blade- alternativt kan tørret også anvendes.
Frisk parmesanost.

Foto: Sara B. Hansen.

Foto: Sara B. Hansen.
Kog kartofler og gulerødder i ca. 25- 30 min. til de er møre. Mos dem med en kartoffelpresser. Kom i en skål, pisk ægget let sammen og hæld det i, tilsæt også urter, salt og derefter melet lidt af gangen. Dejen skal være sammenhængende og fast uden at være helt tung.
Fordel dejen i 4 dele og rul hver af dem ud til en tynd pølse på et mel drysset bord. 
Skær hver af dem ud i små stykker og tril dem til aflange små stykker. Du kan også vælge at lave dem runde.
Bring en gryde vand i kog med salt og kog gnocchierne i mindre portioner af gangen. Når de kommer op til overfladen, så tag dem op med en hulske og læg dem i et fad. Når alle er kogt på denne måde, så smeltes smør i en gryde med hvidløgsfedet i og hakket salvie. Lad  hvidløget blive let gyldent og fjern det så. Hæld det smeltede smør over gnocchien og vend den med det. Riv parmesanosten henover. Inden servering sættes gnocchien i en 200 grader varm ovn i 10-15 min. 
Server som tilbehør til fx. et stykke kød og gerne med en god salat til.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar