mandag den 7. september 2015

Blomkålspizza med tomater og parmaskinke.

Foto: Sara B. Hansen.
I dag blev jeg inspireret af en opskrift på Nettos facebookside på blomkålspizza, dog ændrede jeg på lidt forskellige ting i opskriften. Bl.a. gav jeg den en smule tomatsauce under mozzarellaen (da jeg alligevel havde lavet det, til en alm pizza) og ligeledes brugte jeg parmaskinke og ikke skinkestrimler m.m. Jeg synes den smager rigtig godt!
Man skal selvfølgelig ikke regne med at den smager som en almindelig pizza og man skal nok også kunne lide blomkål ellers vil man ikke blive begejstret.



Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 4-6 personer:
1100 g blomkål
4 æg str. m/l
2  tsk. salt
200 g revet mozzarella
1½ -2 kugler frisk mozzarella
1 pakke lækker italiensk parma skinke
400 g. små friske cherry tomater
Salt og Peber
1½ dl. tomatsauce (færdig el.fl.tomater kogt ind med oregano, basilikum salt og lidt sukker)
Frisk basilikum
Hvidløgspulver
Lidt olivenolie til at smøre bagepapiret med
Foto: Sara B. Hansen.

Riv blomkålen fint på et rivejern eller findel buketterne i en foodprocessor.
Tilsæt sammenpisket æg, salt og mozzarella og bland godt.
Kom blandingen i en firkantet springform på 36 x 23,5 x 7,8 cm (rummer 4,5 l). Den skal fores med bagepapir og smurt med lidt olie. Glat blomkålsmassen ud og pres lidt sammen med grydeske eller dejskraber.
Bag bunden 25 - 30 min. nederst i ovnen ved 200°C. varmluft. Fordel tomatsaucen ovenpå. Skær den firske mozzarellaost i skiver og fordel den oven på.
Halver tomater og fordel på toppen, læg parmaskinken på og krydr med salt og peber og lidt hvidløgspulver.
Bag pizzaen ca. 10 min., ved 200°C (varmluft)nederst i ovnen til osten er smeltet og gylden. Drys med frisk basilikum og server straks.


Find mig også på FACEBOOK


Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar