mandag den 31. august 2015

Open burger med grillet kylling og bacon på grøntsagsbrød serveret med rodfritter.

Foto: Sara B. Hansen.
En af mine favoritter herhjemme er en såkaldt "open burger". Jeg synes det er så dejligt med en burger der ligger lidt lettere i maven og samtidig smager skønt.
Vi spiser ikke decideret LCHF, men jeg tænker en del over at spise lidt mere kulhydratfattigt og det er faktisk slet ikke noget problem, når der findes så meget lækkert man kan sætte i stedet.
Jeg er blevet inspireret af Jane Faeber (Madbanditten) i forhold til grøntsags- brødene, men man ender hurtigt med at lave sin egen version, da det er noget med at bruge det man har og finde sine egne præferencer. Jeg fryser grøntsagsbrødene og tager ud til sandwich m.m. i løbet af ugen.

Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift 4 personer:

Grøntsagsbrød giver ca. 14 stk:

1½ dl solsikekerner
1 ½ dl  blandende nødder ( fx. cashew, mandler, valnødder eller paranødder)
1 blomkålshoved i mindre stykker
1/4 broccolibuketter
1 dl. hyttost
1 dl. revet cheddarost
3 æg
2 tsk. saltt
1 tsk. spidskommen
lidt chiliflager
2 dl. Pofiber
4 spsk. sesamfrø

Kyllingbryst:
4 kyllingbrystfileter
3 spsk. olivenolie
1 tsk. oregano
1 fed knus hvidløg
Salt og Peber

Tilbehør:
Salat
Agurk
tomat
Dressing eller pesto
Rødløg i skiver m.m.
Sprødstegt bacon i skiver

Rodfritter af gulrod og pastinak ca. 1 kilo,
vendt med olie og salt og stegt i ovnen eller en Actifry hvis du er så heldig at have sådan en :-)

Foto: Sara B. Hansen.
Start med at blende solsikkekerner og nødder til en fin mel, tilsæt derefter blomkål og broccoli i buketter og blend det sammen. Rør sammen med de øvrige ingredienser, Gør plader med bagepapir klar og form små boller der mases flade, saml kanten af brødene med en kniv eller din håndflade så de får en tydelig kant. Drys med sesamfrø og mas dem let ned i brødene. Bag ca. 30 min. i ovnen. Lågen åbnes et par gange undervejs for at lukke lidt fugt ud.
Lad køle på risten. Du kan fryse dem du ikke skal bruge eller opbevare nogle dage i køleskab.

Skær kyllingbrystet i to halvdele, så de er hurtigere at stege og vend dem med olie, hvidløg samt krydderier. Lad gerne stå 30 min. på køl. Grilles eller stegs ca. 3 min på hver side til gennemstegte.

Foto: Sara B. Hansen.

klargør og steg rodfritterne sprøde ca. 25 min. i ovenen ved 200 grader eller i en Actifry.

Steg bacon og klargør grøntsagerne sæt alting på bordet, så man kan lave sine egne burgere. 

Velbekomme :-)

Find mig også på  FACEBOOK :)

Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar