onsdag den 22. juli 2015

Paella med store rejer

Foto: Sara Bodekær Hansen
Der har været lidt "sommerstille" her på bloggen, jeg har haft sommerferie og også travlt med at lave tag på vores udestue - den slags skal jo også passes!
Men nu er jeg her igen og det med den lækreste paellaopskrift som slet ikke er så uoverskuelig at lave - selv på en hverdagsaften efter arbejde. 
Nøj, hvor jeg nød det, at dække fint op med dug lys, hvidvin og denne ret - ikke at kravle rundt i arbejdstøj men have kjole på og sidde der helt afslappet i haven og nyde solen - Ahhhhhh! 
Det blev en kulinarisk rejse til Spanien......nu da vi fysisk kun har været i DK denne sommer,  er det meget rart at kunne stikke lidt sydpå med smagsløgene og fantasien.....

Foto: Sara Bodekær Hansen


Opskrift 4 personer:

2 spsk. olivenolie
2 løg finthakket
2 små fed hvidløg
1 tsk. røget paprika
½ tsk. chili
1 tsk. gurkemeje
1 frisk rød chili finthakket
½ orange og ½ grøn peberfrugt, i tern
2 dl. hvidvin, gerne lidt tør
400 g. Basmati ris  1 dåse hakkede flåede tomater (400 g.)
9 dl. grøntsagsbouillon Herbamare lavt saltindhold
saften af en halv øko citron og  resten skåret i både
300 g. store rejer (wannemei fra frost)
1 håndfuld hakket persille
Salt/peber


Foto: Sara Bodekær Hansen

varm olien på panden og tilsæt løg og hvidløg, lad det småsyde i ca. 5 min. til de er bløde, tilsæt, chili, peberfrugt samt krydderier og ris og svits med nogle min.
Hæld hvidvin på og lad det reducere under omrøring. Herefter tilsættes de flåede tomater og grøntsagsbouillon. Lad simre uden låg i 15-20 min til risene er næsten bløde og det meste væske er absorberet. Kom de frosne rejer i, lad dem bare ligge på toppen og skru ned for varmen, sæt låg på. Lad stå sådan i 5 min. Ved herefter rejer sammen med 2/3 af persillen i retten og kom låg på igen. Lad stå ved lav varme i 5 min mere. Tilsæt salt ( hvis du synes det er nødvendigt)  og peber samt saften fra en halv citron vend rundt i retten. Sluk for blusset. Læg låg på og lad stå mens du lige dækker bordet. Server enten direkte fra panden eller kom over på et fad. Placer citronbåde omkring, drys med det sidste persille.



Find mig også på FACEBOOK.

Der blev spist op, for det smagte rigtig godt :-)

Foto: Sara Bodekær Hansen

 Jeg har fået lov at teste lidt produkter fra Herbamare, som jeg må indrømme, at jeg i forvejen er ret stor fan af og bruger flittigt - både til det blødkogte æg om morgenen, til at peppe frokosten op med og så er deres grøntsagsbouillon, nok den bedste jeg kender! lidt dyrere end andre -  men drøj i brug. Den eneste nyhed er for mig er,  at de har lavet en version med mindre salt ( generelt er der jo alt for meget salt i bouillon og maden som sådan). I den salt reducerede version er der 13, 9 g. salt i stedet for 48, 8 i den almindelige. Jeg synes den er rigtig god og vil nok købe den fremadrettet og så smage til med lidt salt om nødvendigt- det virker lettere at styre når man selv tilsætter det, frem for al den skjulte salt man nemt får med.

Foto: Sara Bodekær Hansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar