onsdag den 29. juli 2015

Cheesecake med hvid chokolade og hindbær (glutenfri).


Foto: Sara B. Hansen.
Jeg er sikkert ikke den eneste der i disse dage er faldet over den japanske blogger Ochikerons video hvor hun viser hvordan hun bager en "japanese cotton cheesecake" med kun 3 ingredienser; Flødeost, æg og hvid chokolade......det er da ikke til at stå for og måtte bestemt afprøves med det samme! Hun er forresten heller ikke til at stå for, så jeg indsætter hendes video, for ingen kan gennemgå opskriften bedre end hende! Jeg kom en hvid vanilje kage mousse på toppen og hindbær- men man kan også holde den enkle linje og blot drysse med flormelis. Jeg smurte bagepapiret med citron olie for at give det en let citronsmag. Jeg valgte en hvid chokolade fra Lindt med a toch of vanilla......
Den smager skønt, let og lækker- mums!

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser en lille form på ca. 15 cm. i diameter.

  • 3 æg
  • 120 g. hvid chokolade
  • 120 g. flødeost
  • Olie til at smøre med
Eventuelt:

  • Kagemousse med bourbon vanilje fra Dr. Oetker 
  • Hindbær


Ovnen forvarmes til 170 grader. Slå æggene ud og del dem i hvider i en skål og blommer i en anden. Stil hviderne i køleskabet til du skal bruge dem. Knæk chokoladen i mindre stykker og smelt den i en skål over vandbad.
Tilføj flødeosten til den smeltede chokolade og rør dem sammen, mens gryden stadig er i vandbadet. Tag gryden af og tilføj blommerne.
Herefter skal du piske æggehviderne sammen til en tyk masse, og rør forsigtigt en tredjedel af de piskede æggehvider i chokoladen. Tilføj herefter resten af æggehviderne af to omgange, hvor du forsigtigt rører det sammen.
Smør nu lidt olie på noget bagepapir, og fyld en rund kageform med bagepapiret (se, hvordan i videoen), og hæld kagemassen ned i formen. Bank den forsigtigt ned i bordet et par gange, så alle luftbobler er væk. 
Kagen bages ved tre temperaturer - først et kvarter ved 170 grader, derefter 160 grader i et kvarter, og til sidst slukkes ovnen og kagen bages færdig på eftervarmen, et kvarter mere. Tag den ud, og lad den køle ned inden den evt. pyntes og serveres. 
Du kan se videogennemgangen her nedenfor:


Det færdig resultat nemt og lækkert, mon ikke du også får lyst til at prøve- men vent med at spise den til den er afkølet!
Foto: Sara B. Hansen.
Husk at du også finder mig på FACEBOOK

4 kommentarer:

  1. Hej Sara,

    Nu er jeg ikke den store fan af hvid chokolade, så tror du at man kan lave den samme kage med med mørk chokolade i stedet? Den ser bare så lækker og luftig ud, at jeg bare må prøve at lave den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej AnneMette jeg har faktisk også selv tænkt mig at prøve at lave den med mørk chokolade, det tror jeg sagtens at man kan! Kagen er mere soufléagtig end en almindelig kage (rent konistensmæssigt) - men lækker og også let i konsistensen. God fornøjelse. Kh Sara

      Slet
  2. Den skal altså prøves. Er det varmluft eller almindelig varme, når ovnen indstilles? :-)
    Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Rikke, det er på almindelig varme - god fornøjelse! Kh Sara

      Slet