tirsdag den 23. juni 2015

Kyllingetærte med svampefyld LCHF

Foto: Sara B. Hansen.
Denne lækre tærte har jeg haft lyst til at prøve fra jeg så den i Jane Faerbers LCHF -året rundt - en rigtig skøn bog. Jeg spiser ikke som sådan LCHF men kan rigtig godt lide mange af retterne og også at spise mere kulhydratfattigt. Tærten her er lavt med en bund af kyllingfars og det fungerer faktisk rigtig godt. Kan varmt anbefale den. Jeg erstattede piskefløde med kaffefløde 7% ( men det kan man jo gøre som man vil) desuden tilsatte jeg lidt chiliflager samt soltørret tomat til fyldet. Skriver opskriften her som jeg lavede den:-)

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser tærtebund:

500 g. kyllingebryst filet
1 stort løg
2 fed hvidløg
1 stort æg
2 dijonsennep
1  håndfuld krydderurter, basilikum, persille
1½ tsk. chiliflager
Salt og peber

Svampefyld:
500 g. champignon eller bl. svampe
2 fed hvidløg
1 lille håndfuld friskhakkede krydderurter
2 spsk. soltørret tomat, hakket
3 æg
1½ dl. fløde
100 g. revet cheddar
salt og peber
Smør til stegning

Tilbehør: Salat
Foto: Sara B. Hansen.

Skær kyllingbryst i stykker og kom sammen med løg, hvidløg og de øvrige ingredienser til tærtebunden i en Foodprocessor og kør det til en samlet fars. Smør tærtebunden og kom kyllingfarsen i sørg for at glat den godt op af kanten (se billed længere oppe). Forbag kyllingbunden 15 min ved 200 grader.

Rens svampene og skær dem i grove stykker. Smelt smør på panden og tilsæt finthakket hvidløg og dernæst svampe- steg dem gyldne og lad evt. væske steg ind, Bland med friskhakkede urter og soltørret tomat. Fordel i den forbagte bund. Kom revet cheddar henover og vend det lidt rundt med en ske. Bland fløde og æggemasse krydret med salt og peber og hæld over svampefyldet.

Sæt tærten i ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. til den bliver gylden og æggemassen er stivnet.

Server med en god salat til.

Find mig også på FACEBOOK

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar