mandag den 2. marts 2015

Lækker Hindbærtrifli.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne hindbærtrifli blev lidt impulsivt lavet som dessert i går, da jeg havde en masse frosne hindbær i fryseren og synes jeg skulle lave noget med dem. Der var stor enighed hos familien og hos min mor der spiste med, om at den smagte helt ustyrligt godt- faktisk også en del bedre end jeg selv havde forventet. Det blev en pænt stor portion - men man få let lyst til at tage to gange- så er du advaret!



Foto: Sara B. Hansen.
Ingredienser 6 personer:

Hindbærgrød:
1000 g. frosne modne hindbær, jeg lod dem tø og kogte dem op med saften derfra.
400 g. rørsukker
1 stang vanilje
6 spsk. vand
4 tsk. kartoffelmel, rørt med vand til en jævning


Vaniljecreme:
2 æg
3 spsk sukker
2 spsk Maizena
2 dl. sødmælk
kornene af en stang vanilje
den kolde creme vendes med: 
1/4 l.flødeskum.

1 stor pose makroner

Desuden: 1½ dl flødeskum og 1 tsk. vanilje pisket til let skum og lagt på toppen, Drys med knuste makroner.

Kog hindbær, vand, vaniljekorn og stang samt sukker langsomt op under låg. Tag låget af og kog igennem i 3-4 min.
Tilsæt jævningen i en tynd stråle mens der røres.Kog til det tykner. Tag af varmen og hæld på en skål. Tildækkes med husholdningsfilm og afkøl



Lav vaniljecremen ved at piske alle ingredienser sammen i en gryde og varme op under kraftig omrøring til den tykne. Kom i en skål og drys med sukker, så den ikke trækker skind. Vend den afkølede creme med pisket flødeskum.

Knus et par håndfulde makroner i bunden af en glasskål, kom hindbærgrød over og dernæst et lag creme og så atter knuste makroner. Fortsæt med et par lag på den måde. Kom til sidst flødeskum med vanilje på toppen og knus makroner over. Den kan sagtens forberedes og stå på køl nogle timer inden den serveres. Kan holde sig ca, to dages tid på køl ( men mon ikke den forsvinder inden!).

Husk at du også kan finde mig på Facebook.

Foto: Sara B. Hansen.
Hindbærgrøden smager forresten også skønt blot med mælk eller fløde på!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar