fredag den 20. marts 2015

Coleslaw med spidskål, oliven og bønnemix.

Foto: Sara B. Hansen.
I går var jeg til en virkelig hyggelig aften sammen med andre bloggere på café på Nørrebro, som hed " Mahalle" på Libanesisk betyder det "vores sted" - det var virkelig en aften hvor "alle mine bønner blev hørt" i forhold til mad - sjældet har jeg set så meget vegetarisk og lækker mad - jeg kunne slet ikke nå at smage det hele. Også Mahalles egne retter var virkelig lækre fx. deres fladbrød med humus, avokado og grillet halloumiost m.m.
Bonduelle var vært denne aften og havde sørget godt for sine gæster både i forhold til det kulinariske og indslag om fotografering og om at spise sig smuk og sund.

Vi er blevet lovet en masse opskrifter og jeg glæder mig rigtig meget til at afprøve dem alle og dele med jer. Jeg fik virkelig selv øjnene op for hvor mange lækre bønner, linser m.m. man kan få på dåse som er lette at bruge og faktisk smager super godt. Det er nemt at have på lager og sparer tid i en travl hverdag, hvor jeg i hver fald ikke altid når at planlægge iblødsætning m.m.

Vi fik en lækker "goodiebag" med hjem med alle ingredienser til en salat og den har vi nydt her til aften. Jeg supplerede med hakket frisk basilikum og dildkviste og brugte desuden en dild olivenolie fra Monini. Det fungerede rigtig godt.

Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift 4 personer:

1 flot spidskål, fintstrimlet
3-4 gulerødder revet groft
1 rød friskhakket chilifrugt uden kerner, hakket
1 håndfuld friske basilikumblade, hakket
3 stængler dild, plukket i totter ( køb de afskårne kraftige dild i poser, ikke de små i potter, de smager af ingenting)
1 dåse bønnemix 250 g. i drænet vægt
50 g. sorte oliven
1 øko. citron saft og skal
½ dl dild olivenolie
½ tsk. knust chili
1 tsk honning
Salt og peber

Foto: Sara B. Hansen.


Hæld væsken fra bønnerne og skyl dem i koldt vand, snit grøntsager. Rør dressingen sammen af citronsaft, citronskal, olivenolie, salt, peber, honning og knust chili. Vend med grøntsagerne og urter. Lad trække i mindst 30 min. Pynt med oliven.

Husk at du også finder mig på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

3 kommentarer:

  1. Bønner - jeg elsker dem, og da min datter for 30 år siden ikke spiste kød, fandt jeg hurtigt ud af at koge hele posen af alle salgs bønner, vi spiste. Se det er noget ved! Hvis man har fryseplads, altså ... Bank posen mod køkkenbordet, så er det lige til at hælde den mængde ud, man skal bruge - lige ned i den varme ret. De tør meget hurtigt op, og så er de fine at putte i en (blandet) salat.
    Jeg udgår aldrig for sorte bønner. Hver gang jeg koger pintobønner, ender det som regel med, at jeg laver refried beans (som også kan fryses).
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth
      Ja det er smart! Er også selv ret vild med bønner og refreid beans smager bare så godt -mums! Kh Sara

      Slet
    2. Kære Elsebeth
      Ja det er smart! Er også selv ret vild med bønner og refreid beans smager bare så godt -mums! Kh Sara

      Slet