fredag den 23. januar 2015

Mini hotdogs med fuldkornsløgbrød.

Foto: Sara B. Hansen.
Forleden fik jeg en fin lille kogebog "Brød, grød og korn - fra Samvirke" af min søde veninde og der faldt jeg over opskriften på  mini hotdogs med løgbrød.

Da jeg så også så mini hotdog pølser ( godt nok røde som jeg ikke plejer at købe) men med kun 8% fedt og nøglehulmærke, så måtte det da prøves!
 Jeg kom lidt ekstra fuldkornsmel i og det synes jeg fungerede godt. Regn med ca. 3 stk. pr person måske 4  hvis der er sultne drenge eller mandfolk i mellem. Herhjemme var de et hit også fordi de har lidt "nuttedhedsfaktor".


Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser :

20 g. smør
1 lille løg, finthakket ( alternativt, revet gulerod, pastinak, spinat)
3 dl. koldt vand
20 g. gær
175 g. grahamsmel eller anden groft mel
300 g. hvedemel
6 g. salt

Mælk til pensling

1 pakke mini hot dog pølser evt. Steff holulberg med 8% fedt
 eller brunchpølser.

Diverse tilbehør: agurkesalat, hakket løg, ristede løg, syltede rødløg , ketchup, sennep m.m.


Foto: Sara B. Hansen.

smelt smørret i en lille gryde og tilsæt løget, lad det simre i små 10 min. til de er bløde og gyldne kom dem i en skål sammen med vandet og rør gæren ud. Tilsæt melet og salt lidt af gangen og ælt dejen i 5-7 min. til smidig og elastisk.
Sæt til hævning et lunt sted, tildækket og lunt i ca. 1½ time. Form 12-15 små aflange brød, tryk dem let flade og sæt på en bageplade beklædt med bagepapir.
Lad efterhæve 30 min-. Pensles med mælk og bages ca. 15-20 min til gyldne og gennembagte.

Server med pølser og tilbehør og så er det tid til at bygge små fine hot dogs.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar