onsdag den 10. december 2014

Vegetariske krydrede kartoffel- og ærtefyldte filodejruller serveret med gule ris.

Foto: Sara B. Hansen.
Hvis du ligesom os holder af at spise vegetarisk enten til daglig eller som os bare med vores faste vegetar dag(e) - så skulle du tage at prøv disse lækre ruller, som faktisk bare lavet som indiske samosaer, men formet som ruller.
De er bagt i ovnen og da filodej i forvejen er fedtfattige, gør det dem til en rimelig sund spise. De er fyldt med lækkert krydret fyld af kartoffel, løg, ærter og krydderier. De smager bare himmelsk.
De gule ris er både flotte og krydrede og er lækkert tilbehør. Server med sød chilisauce.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 4 personer:

600 g. kartofler, skårt i tern
2 store løg. skåret  i halve og tynde skiver
250 g.ærter (frosne)
1 spsk. kokosolie
Salt og peber
2 tsk. garam marsala
1 tsk. gurkemeje
2 spsk. Karry pasta (rød)
½ dl. vand
2 pakker frisk filodej
1 dl vegetabilsk olie.

Gule krydrede ris:

4½ dl. basmatiris
2 mellemstore gule løg
2 fed hvidløg
1 rød snackpeber, finthakket
30 g. smør
3 hele kryddernelliker
2-3 laurbærbladets
1 tsk.salt
7 dl. vand

Tilbehør: Sød chilisauce og evt. blandet salat.

Foto: Sara B. Hansen.

Vegetariske filodejruller:

Skræl kartoflerne og skær i tern, kog dem i 5 min. til de er akkurat møre. Svits imens løgene i olien ca. 8-10 min. til de er bløde og lidt gyldne. Dræn vandet fra kartoflerne og kom dem på panden sammen med løgene, svits i to min. Tilsæt karry pasta og øvrige krydderier og bland med kartofler og løg, tilsæt ærter og lidt vand. lad småsimre nogle min, smag til med salt og peber og kom i en skål, lad køle lidt.
Skær eller klip filodejen i stykker der er ca. 18 x 18 cm. så du kan lave  ca. 12 ruller som hver skal have et dobbelt lag filodej.
Læg et rent klæde eller en bakke på bordet, placer et lag filodej derpå, pensles med lidt olie og det næste lag filodej kommes ovenpå så det klistrer sammen, pensles atter ovenpå med lidt olie. Kom ca- 3 spsk. fyld på  yderst til vestre, men ca 1½ cm til kanten. Fold et lille snip over fyldet fra hver ende og rul dem sammen så du får en rulle. Pensles med lidt olie så den klistrer sammen og placeres med samlingen ned af på en plade med bagepapir. Fortsæt på samme måde til alle ruller er lavet.
Bages ca. 15-20 min ved 200 grader til sprøde og gyldne.

Foto: Sara B. Hansen.


Ris:

Skyl risene grundigt af flere omgange til vandet er klart. Sæt dem i blød i 20 min og dræn herefter vandet omhyggeligt fra, lad dem stå og dryppe af i en sigte.
Svits løg og hvidløg og peberfrugt i smøret , til de er bløde men uden at de tager farve. Tilsæt risene og rør godt rundt. tilsæt krydderier og vand og lad småsimre i 20 min. til de er bløde og vandet fordampet. Skru ned for varm,en og lad risene stå at trække i 10 min.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Har du prøvet at spise rullerne kolde? Skal risene koges særlig længe til denne ret? "Kog i 20 min og lad stå i 10 min." Normalt koger jeg basmatiris i 10 min. og lader dem stå i 10 min.
    Der gik mange år, inden jeg lærte, at man skulle skylle risene flere gange - jo flere gange, jo bedre økonomi havde man - (og bedre adgang til rent vand!)
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, jeg har ikke prøvet at spise dem kolde, smager sikkert fint, men er nok ikke så sprøde mere. Risene skal stå at koge ved meget svag varme.synes umiddelbart det passer med de 20 min og så at de trækker 5-10.Men der kan da være mindre kan gøre det. Ja Risene bliver bedst når de skylles og står lidt i blød. Kh Sara

      Slet