tirsdag den 23. december 2014

Lækre hjemmelavede romkugler i mange farver :-)

Foto: Sara B. Hansen.
Forleden havde jeg bagt en lækker østrisk kanelkage med æblemos i - mest fordi jeg måtte tage noget æblemos op af fryseren for at få plads til ænderne til juleaften. Men da sådan en bradepande ( jeg havde lavet en dobbelt portion af denne OPSKRIFT ) var lige i overkanten til os, skulle jeg lige til at smide en stor rest kage ud - " vi har jo ikke godt af alt det kage, tænkte jeg.............men HOV,HOV- det der med at smide ud- det gør vi jo ikke vel? Så kom jeg i tanke om hjemmelavede romkugler og gik straks i gang! De gør sig vel egentlig også udmærket  i selskab med julen konfekt.


Ingredienser:

400 g. kagerester (jeg brugte Østrisk kanelkage med lidt kaffeglasur på toppen)
4 store spsk. hjemmelavet hindbær marmelade
1 tsk. vaniljekorn. (urtekrams tørrede) el. friske.
2 store spsk. kakao
2 spsk. romessens
Krymmel ( jeg tømte alle beholder og fik mange varianter)


Foto: Sara B. Hansen.


Først blev kage resterne kørt til smulder i foodprocessor, dernæst tilsættes alle øvrige ingredienser. Det gav en dej der var meget nem at arbejde med og forme. Blød, jævn og lækker men uden at klistre. Form til kugler og herefter trilles Romkuglerne trilles med let fugtige fingre og rulles i krymmel.

.
Find mig også på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar