tirsdag den 23. december 2014

Julede pandekager.

Foto: Sara B. Hansen.
Så banker julen på døren lige om lidt og jeg har været i køkkenet, siden jeg kom hjem fra arbejde i dag, for i aften kommer pigerne lige hjem og hygger lidt og får gaver. Drengene fik allerede i torsdags inden de tog på juleferie hos deres far. Så det bliver en "voksen jul" i år.
Hvert år har jeg det samme "problem" når juleaften nærmer sig, har jeg faktisk allerede fået nok af æbleskiver, gløgg og ris a la mande,.......også selvom det egentlig kun er blevet til nogle gange jeg har fået det.
Derfor har jeg i aften lavet julede pandekager som et alternativ. De har fået lidt af julens krydderier og smager faktisk ret skønt med appelsinmarmelade, ingefærmarmelade eller æblemos eller bare det sædvanlige tilbehør.
Rigtig god jul til jer alle sammen :-)


Foto: Sara B. Hansen.

Jeg lavede en stor portion ca. store 20 pandekager:

350 g. hvedemel
1½ tsk. kanel
1½ tsk. kardemomme
½ tsk. stødt nelliker
½ tsk. stødt allehånde
1 tsk. vaniljekorn
½ tsk salt
2 tsk sukker
6 æg
9 dl. minimælk
50 g. smør

Foto: Sara B. Hansen.

Vend melet med krydderier og sukker og pisk derefter melet godt sammen med halvdelen af mælken til en jævn masse uden klumper. Pisk derefter æg og resten ag mælken i dejen.Smelt smøret og kom i dejen. Lad hvile i 20-30 min. På en god varm pandekagepande steges pandekagerne gyldne og lækre. Server lune med tilbehør som fx. appelsinmarmelade, ingefærmarmelade, æblemos, sukker, lemoncurd, marmelade.

Synes pandekagen nedenfor fik et skægt spøgelse med trutmund ansigt :-)

Foto: Sara B. Hansen.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar