lørdag den 13. december 2014

Fuldkornshvede boller med spiraltryk.


Foto: Sara B. Hansen.
Forleden købte jeg et sjovt lille stempel, som man kan bruge til at lave mønster i boller, man kan få forskellige typer og det er egentlig meget sjovt at give bollerne et lille tryk, så de kommer til at se lidt anderledes ud. jeg synes det er lettest hvis man lige dypper stemplet i mel inden det presses ned i bollen. Det fungerede rigtig fint og de kunne nemt skæres over som helt almindelige boller. Jeg bagte dem til vores morgenmad.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser:

50 g. gær
1 tsk. salt
1½ -2 tsk. økologisk honning
1 dl. creme fraiche 5%
6 dl. lunken vand
50 g. smeltet smør
600 g hvedemel
300 g. fuldkornshvedemel

Foto: Sara B. Hansen.


Rør gæren ud i lidt af den lunkne vand og tilsæt efterfølgende, creme fraiche, resten af vandet, honning, salt, smør og melet æltes i lidt af gangen. Lad hæve 1 time.
Form boller og sæt på  plader med bagepapir. Dyp stemplet i mel og pres det ned i dejen. Lad nu bollerne håve 30 min. Bollerne pensles med vand og srysses med lidt mel.Bages derefter i 15 min.ved 200 grader.



Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

Stemplet har jeg fundet her ved Bagetid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar