mandag den 17. november 2014

Grove rugstykker (koldhævet).

Foto: Sara B. Hansen.
Denne årstid er bare så træls i forhold til at tage billeder af maden, det er jo mørkt allerede når man kommer hjem. Men i skal alligevel ikke snydes for lidt billeder af disse lækre grove brød, som er velegnet til madpakkerne. Jeg kom lidt maltmel i dejen fordi det både giver lidt smag og farve som jeg godt kan lide - men opskriften kan sagtens bages uden, hvis man ikke lige har det. Dejen fik lov at koldhæve hele natten og indtil jeg kom hjem fra arbejde, hvis du gerne vil nøjes med alm. hævetider skal gærmængden øges lidt.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser ca. 18 stk.


25 g. gær
8 dl. vand
400 g. rugmel
600 g. hvedemel
150. g speltflager
1½ tsk. salt
1 spsk. honning
1 spsk. maltmel
40 g. olivenolie

Rør gæren ud i lidt af vandet og tilsæt derefter resten af vandet samt olie, salt og honning, samt maltmel og rør derefter  rugmel. hvedemel og speltflager i dejen, Rør den godt igennem på høj hastighed på køkkenmaskine hvis du har sådan en. Juster konsistens med lidt ekstra mel om nødvendigt.Lad hæve koldt natten over.
Fordel dejen i to klumper og rul hver af dem til en ca. 30 cm lang pælse som trykkes flad med hånden, brug en bagespartel til at dele den i ca. 9 stykker. Gør det samme med resten af dejen. Tænd ovnen på 200 grader og lad den varme op.
Stykkerne pensles med æg og drysses med speltflager. bages ca. 20 min. til gennembagte og sprøde. Lad køle på rist.

Find mig også på FACEBOOK

Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar