onsdag den 1. oktober 2014

Falafel med thahindressing og grønt serveret i rugtortillas.

Foto: Sara B. Hansen.
Menuen denne vegetar onsdag lød på hjemmelavede falaffel med grøntsager, thahindressing og rugtortillas. Det smager skønt synes jeg. Det er en version lavet med dåse kikærter fordi jeg ikke altid er god nok til at huske at lægge i blød og koge dem- men det fungerer nu også helt fint. Jeg er jo glad for det spicy og synes godt at det må smage af noget- man kan jo skrue op og ned alt efter smagsløg.

Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.


Falaffel:

2 dåser kikærter, drænet
2 fed hvidløg
1 løg
2 store tsk. spidskommen
1 tsk. stærke chiliflager
1 bundt hakket bredbadet persille
2 tsk chilisauce og/eller 1 knivspids cayennepeber
1 tsk. bagepulver
Salt og peber
4-5 spsk. sesamfrø
2 æg
3 spsk.  kikærtemel eller hvedemel

Dressing:

1½ dl. low fat græsk yoghurt
½ tsk. spidskommen
2 tsk. thahin
1 fed hvidløg
1 spsk. citronsaft
Salt og peber
lidt chiliolie

Forslag til tilbehør: Gulerod, salat, agurk, tomatbåde, rødløg og rugtortillas (fx. fra Netto)

Foto: Sara B. Hansen.


Falafel:
Alle ingredienser køres til en jævn (evt. lidt grov) masse på foodprossesor og kommes i en skål. Lad den gerne lige stå i 20 min. og sætte sig. Varm en pande med ca. olie så det dækker bunden. Form små valnøddestore falafler og steg dem gyldne i olie.

Dressing: Rør thahin godt ud i den græske yoghurt, er den lidt tør (hvad øko. versionen godt kan være, kan det være lettere at bruge en stavblender) rør de øvrige ingredienser i. Dryp chiliolie på toppen.

Skær salat og grønt og lun tortillas (nemmest i mikorovn). Server det hele ved bordet så alle kan lave deres wrap som de vil.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Hej Sara.
    Jeg er en stor fan af din hjemmeside og bruger opskrifter fra den flere gange ugentligt :) i går prøvede jeg din falafel opskriver, som var super lækker. jeg havde dog visse problemer med at holde massen sammen under stegning og vil gerne høre hvad man kan gøre. mange hilsner Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørn, mange tak for din tilbagemelding. Er glad for at høre at du synes om min side! Min oplevelse er at det er vigtigt at lade "farsen" trække så den sætter sig og ikke smuldrer/havde du gjort det?). Det kan evt. være at der skal en smule mere mel i. Jeg sørger for at de er godt stegt på den ene side før jeg vender, så plejer de at forblive samlet.

      Kh Sara

      Slet