tirsdag den 30. september 2014

Æbletærte med fuldkornsbund serveret med skyr og lakrids.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne lækre æbletærte har fået en lidt grovere bund da den er bagt med en blanding af  fuldkorns emmer (60%) og speltmel (40%) og så er den serveret med en klat skyr med raw lakridspulver drysset over, som giver et lækkert lille twist.

Jeg har drysset den med nøddekrokant, som jeg havde til overs fra den skønne ÆBLEKAGE jeg lavede forleden. Du kan evt. lave halv portion af nøddekorkant eller blot erstatte med hakkede hasselnødder nødder.

Ingredienser 1 tærte (nok til 6-8 pers.)

4 dl. Fuldkornsemmer og spelt (Urtekram)
175 g. blødt smør
1 knivspids fint salt
1 æg
evt. lidt koldt vand
2 spsk. rørsukker
½ tsk vaniljekorn.

8 mellemstore æbler ( 6 til grød og 2 til skiver ovenpå)
½ dl. vand
3 spsk. rørsukker
2 tsk. kanel
½ dl. nøddekrokant el. hakkede hasselnøder
1 tsk. vaniljekorn

Ved servering: Skyr og lakridspulver fx. RAW fra JB

Kom mel og vaniljekorn i en skål og  arbejd smøret ind i melet til  det får en parmesanlignende konsistens. Tilsæt sukker og et nip salt og dejen samles med et æg, mangler der fugtighed så tilsæt 1-2 spsk. koldt vand. Jeg lader ikke dejen hvile- men ruller i stedet en "pølse" som til småkager og skære skiver, som lægges tæt i en tærteform og mases sammen med fingrene så der dannes en jævn bund. Denne teknik synes jeg fungerer godt, hvis man ikke har tid til at vente 30 min på at den hviler i køleskabet.

Skræl de 6 æbler og skær i tern, kom i en gryde med vand, sukker og vanilje og kog det til en grød, kogetid afhænger lidt af æblesort men ca. 15 - 20 min. Lad køle.

Æblegrøden fyldes i tærtebunden ( jeg foretrækker metalforme med løs bund). Drys med halvdelen af nøddekrokanten. De resterende 2 æbler skæres i tynde skiver med skræl og placeres taglagt over tærten. Drys med resten af nøddekrokanten og med blandet sukker og kanel.
Sættes i en 200 grader varm ovn (midten), bages i ca. 20-25 min. Server med skyr drysset med lakrids.

Find mig også på FACEBOOK.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar