søndag den 7. september 2014

Syltede grønne tomater med vanilje.

Foto: Sara B. Hansen.
Disse tomater smager bare så skønt og er en god måde at bruge nogle af de sidste tomater, der ikke når at modne. Brug dem som tilbehør til maden eller som tapas tilbehør.



Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser:

1 kg. grønne små tomater
Lage:
500 g. sukker
1 dl eddike
1 dl vand
1-2 stænger vanilje, flækkede
Evt. konserveringsmiddel eller skyl glasset med alkohol



Foto: Sara B. Hansen.

Tomaterne skylles og prikkes med en gaffel, så smagen trænger godt ind i dem. Sukker eddike, vand og vanilje koges op og tomaterne kommes i og koger med i ca. 4-5 min. sættes koldt (i lagen) til næste dag. Gives på ny et opkog, hvorefter tomaterne tages op med hulske og kommes på helt rene og alkohol skyllede glas.Lagen koges lidt ind i ca. 5 min. hældes derefter koghed over tomaterne og glassene lukkes straks.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Dem var min mor meget glade for, så jeg syltede flere glas til hende. Et par glemte jeg et par år - det blev tomaterne kun bedre af - fik jeg at vide. Jeg lavede også søde squash med vanille - de faldt også i god jord hos min mor - en god måde at anvende store squash på.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikken en betænksom datter du har været - hyggeligt minde- har aldrig prøvet med squash, det var måske værd at gøre en gang,
      Kærligst Sara

      Slet