søndag den 7. september 2014

Spicy tomat & æble chutney.


Foto: Sara B. Hansen.
Her kommer endnu et forslag til hvad man kan stille op med årets sidste tomater, jeg har kun frilands, så sæsonen er gået stærkt på hæld og jeg har valgt at tage de sidste ind og bruge til dels de syltede grønne tomater med vanilje og så denne krydrede chutney.
Jeg synes det er en rigtig god måde at udnytte det sidste og resten af året kan man så nyde smagen af sommerens høst. Perfekt til indisk mad eller fx. kylling eller svinekødsretter.


Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser:

1 kg. grønne tomater og evt. nogle med lidt mere farve ( som I kan se var mine i lidt forskellige farver)
½ kilo syrlige æbler
4 fed hvidløg i skiver
2 løg i grove tern
400 g. brun farin
4 dl. æblecidereddike
2 chilier, medium styrke i skiver
2 tsk. stødt ingefær 
2 tsk. spidskommen
2 hele kanalstænger
1 spsk. korianderfrø (hele)
1 tsk. chiliflager tørret
2 tsk. salt
200 g. jumborosiner

Skyl tomaterne og skær dem i kvarte. Skræl æblerne og fjern kernehuset, skær i grove stykker. Skær løg i grove tern og hvidløg i tynde skiver. Kom alle ingredienser i en tykbundet gryde og lad det koge småkoge i 2 timer. Smag herefter til med yderligere krydderier, sukker ( hvis du vil have en sødere chutney). Chutneyen skal koge ind så den tykner i konsistensen.

Kom på helt rene glas som er skoldet og evt. skyllet med alkohol eller konserveringsmiddel. Luk dem straks til.

Find mig også på:FACEBOOK.


Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar