lørdag den 6. september 2014

Scones med mørk chokolade.


Foto: Sara B. Hansen.
Lidt hygge skal der også være plads til, her midt i havearbejde, de sidste ting på udestuen med mere...så i eftermiddag fik jeg lige bikset nogle scones sammen - de udmærker sig ved at være hurtige at lave og alligevel velsmagende. 

Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra Claus Meyer ( dog syne jeg at 40 g. bagepulver lød af vel meget så jeg brugte altså kun 25 g.). De bliver lækre bløde og sprøde på en gang. Jeg kom mørk chokolade i dem (det er ikke alle herhjemme der bryder sig om rosiner i brød). 
Dejen skal ikke æltes for meget igennem, men blot røres let sammen, så den lige akkurat hænger sammen. Husk bagepulver brød smager absolut bedst lune samme dag- men næste dag kan også gå an hvis de lige lunes lidt. 

Foto: Sara B. Hansen.


Ca. 24 stk.

Ingredienser:

150 g. koldt smør i tern
600 g. hvedemel
125 g. sukker
½ tsk. salt
25 g. bagepulver (Meyer siger 40 g.)
100 g. mørk chokolade hakket (el. 200 g. rosiner)
3 dk. kærnemælk
2 æg

Pensling: 1 æg pisket med 1 spsk. vand og et nip salt

Kom smør og hvedemel i en skål og hak , gnid det let sammen- det behøves ikke at være helt fordelt, der må gerne være lidt klumper, det gør dejen luftig og flaget.
Tilsæt sukker, salt og bagepulver og bland chokolade/rosiner i. Vend hurtigt med kærnemælk og æg- brug evt. en dejskraber. Dejen skal kun lige hænge sammen. Så tages den ud på på et meldrysset bor og rulles ud i en tykkelse på 2,5- 3 cm tykkelse. Stik scones ud med en form eller et glas (diameter på 5-6 cm).
Sæt dem på plader på bagepapir og lad dem hvile i 20-30 min. herefter bages de ved 200 grader i 15-20 min. Skal være gyldne.

find mig også på Facebook.

Foto: Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar