mandag den 22. september 2014

Okseculotte serveret m. kartoffelbåde rødvinssauce m. champignon, salat med melon og pinjekerner.




Foto: Sara B. Hansen.
I går fik vi en rigtig søndagsmiddag, Super mør og lækker steg, dejlig sauce og sprøde kartofler og en lækker salat, vi fik alle spist lidt for meget og sådan kan det jo gå, når noget smager rigtig godt :-) Vi fik også lidt af mine vaniljesyltede grønne tomater dertil (uhmmm så gode!) 

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 6 personer:

Stegen:
1 oksculotte på godt 2 kilo
Salt og Peber
Olivenolie
1 fed knust hvidløg

Kartofler:
2 kilo kartofler i både
Olivenolie
Salt

Sauce:
250 g. champignon
1 spsk. smør
2 løg, finthakkede
2 spsk. flydene kalvefond
1 dl. rødvin
3 dl. madlavningsfløde 8%
Salt, peber
Lidt honning
1½- 2 dl. stegsky fra stegen( taget fra med stegepipette for at undgå fedtet)
2 tsk. maizena rørt ud i lidt vand

Salat:
Spæde salatblade, skyllet og slynget
½ vandmelon (kernefattig) i tern
1 pose pinjekerner, ristet på en tør pande

Foto: Sara B. Hansen.

Stegen ridses i fedtlaget og krydres med salt, peber, knust hvidløg og gnides med olivenolie. placeres i et ildfat fad og så i med stegetermometer- jeg vil gerne have den rosa i midten (medium) så det vælger jeg tag stegen ud når den viser ca. 62-68 grader og lad den hvile 20-30 min. Husk den stiger i grader nogen tid endnu mens den hviler.

Skær champignon i skiver og hak løget. Svits champignon i smør til de er lidt gyldne, tilsæt løget og svits med nogle min. Hæld rødvin over og lad det koge lidt ind, tilsæt fløde og fond og salt, peber samt lidt honning og lad den småsimre lidt. Når stegen er taget ud tages lidt stegesky fra til den. Jævnes let hvis ønsket.

Vask kartoflerne og skør dem i både. Ryst dem i en pose med olivenolie og salt. læg i et lag på bageplade med papir. Steg dem indtil sprøde ca. 45 min.

Skyl salaten og kom i en skål, skær vandmelon i tern og bland med salaten. Rist pinjekerner og kom over lige inden servering.

Foto: Sara B. Hansen.


Find mig også på:FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar