mandag den 18. august 2014

Lækker øko. kylling med urter og citron serveret m. tomatiseret fuldkornsbulgur og quinoa.

Foto: Sara B. Clausen.
I går købte jeg en Gourmet Løgismose kylling  på 1,4 kg i Netto hvor den var sat ned til 35 kr. fordi den skulle bruges i dag. Hvor gerne jeg end ville, så må jeg indrømme at jeg ikke normalt sådan til hverdag køber økokyllinger de koster jo tæt på 100 kr.Det bliver for dyrt når vi ofte er mange.  Men den blev lækker og de tomatiserede bulgur/quinoa smagte også super dertil samen med lidt råkost af revet gulerod, æble revet m. skræl og blandet med lidt rosiner og citronsaft.Lækkert!

Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 4 personer:

Kylling med Citron og urter

1 Øko. kylling 1400 g.
2-3 citroner øko
2 kviste rosmarin
4 kviste timian
3 stængler mynte
3 spk. smeltet smør
Salt og Peber

Tomatiseret Bulgur/quinoa

250 g. blanding med fuldkornsbulgur og Quinoa (havde det i Netto)
5 dl. vand
lidt salt
1 terning hønse eller grøntsagsbouillon
2 skalotteløg fine tern
4-5 tomater (fra haven!), skåret i tern
1 spsk. olivenolie

Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.

Rens kyllingen og tør den godt, pensles overalt med smeltet smør og drysses med salt og peber. Hak 1/3 del af de forskellige urter og drys dem også over kyllingen. Skær 2 citroner i kvarte og kom inden i kyllingen sammen med resten af urterne(hele kviste). Kom i et smurt Ildfast fad og sæt i en 225 grader varm ovn i 15 min. hæld en smule vand i bunden hvis fadet er helt tørt og skru ned på 180 grader, steg videre i 45 - 55 min. Lad den hvile lidt inden udskæring.

Kom olien i en gryde og sæt over ved mellem varme, svits skalotteløgene 3 min. og tilsæt herefter tomater i tern, efter nogle få min. kommes bulgurblandingen i. Vend rundt og hæld vand over, tilsæt salt og smuldr bouillonterningen deri. Lad småsimre på mellem varme under låg, rør en gang i mellem, indtil væsken er absorberet. Lad trække på eftervarmen 5-8 min. eller skru helt ned hvis du som jeg har induktion, hvor eftervarmen hurtigt forsvinder. 

Server gerne med lidt ekstra grønt til- vi fik som sagt råkost.

Find mig også på FACEBOOK. hvor du jo passende samtidig kan deltage i min lækre GIWE AWAY :-)

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar