onsdag den 2. juli 2014

Guddommelig svamperisotto

Foto: Sara B. Clausen.
Risotto er en vidundelig spise når man laver den med nærvær og kærlighed- men den kræver tålmodighed og opmærksomhed. Jeg lover at du får et perfekt resultat, hvis du følger denne opskrift minutiøst. Ikke noget med lige at ordne vasketøj eller tjekke mail- Nej i den tid du laver det, skal du være der og nænsomt røre og tilsætte og røre og tilsætte- men belønningen er en cremet og laber risotto som er det hele værd :-)
Svampeversionen er nok min favorit selvom friske grønne asparges også er skønne i en risotto.Vælg gerne skalotteløg- de har bare en helt særlig sprødhed og karakter som er bedst.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 personer:

30 g. tørrede bl. svampe ( svarer til 150 g. friske)
200 g. friske champignon
3 spsk. olivenolie
2 tsk. timian
en lille smule chiliflager
1 fed hvidløg, finthakket
1 håndfuld persille, grofthakket
2 spsk. citronsaft
Salt og Peber

1 liter hønse eller grøntsagsfond
1 spsk. olivenolie
3 finthakkede skalotteløg
2 gulerødder i fine tern
400 g. Aborio risotto ris
1 dl tør hvidvin
40 g. smør
80 g friskrevet parmesan
Salt og peber

Garnering: Friskhakket bredbaldet persille og evt. lidt revet parmesan.

Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.


1.Start med at udbløde de tørrede svampe- de skal ligge i blød i 45 min. Jeg hælder første hold vand af efter 15 min. skyller dem godt og hælder nyt varmt (kogt) vand over som de så trækker den resterende tid i. Sidste hold svampevand bruger jeg som en del af den 1 liter fond. Herefter hakkes de udblødte svampe groft og de friske champignoner skæres i skiver. En pande varmes op til god varme. Svits både de udblødte og de friske svampe i olivenolien i ca. 3 min. sammen med timian og ciliflager. Tilsæt dernæst hakket hvidløg og grofthakket persille samt citronsaft. Steg i yderligere 2 min. Tag halvdelen fra og hak dem og sæt den sidste halvdel til side i en skål.

2. Hak skalotteløg og gulerødder ret fint. og svits dem i olivenolie. Jeg bruger en god støbejerngryde. Varm fonden så den ikke er kold når den tilsættes. Svits løg og gulerod i olivenolien i 3 min. til de er bløde. Tilsæt herefter aborioris samt hvidløg og et nip salt. svits under konstant omrøring. Risene må ikke stå stille et øjeblik eller tage farve. De begynder at suge væde og blive en smule mere klare efer ca. 3 min. tilsættes hvidvinen samt de hakkede svampe.
Fortsæt med at røre indtil den er absorberet. Nu tilsættes fonden skefuld for skefuld (brug evt. en suppeøse). Det er vigtigt at væsken hver gang får lov til at absorberes helt, inden en ny skefuld tilsættes. Rør konstant de næste ca. 20 min og tilsæt væske lidt af gangen.skru ned for varmen, hvis det er for svært at styre.

3.Når risene er bløde men stadig al dente( har lidt bid i midten) og væsken er så godt som absorberet er risottoen klar til sidste finish. Tilsæt nu de andre svampe ( dem du ikke hakkede)parmesanost og smørklatten. Rør forsigtigt sammen. Kom i en skål. Drys hakket persille over og evt. lidt revet parmesanost og server straks. Enten med blot lidt brød til og ellers som tilbehør til et stykke kød.
Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Clausen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar