søndag den 6. juli 2014

Bøf med nye kartofler, løg, rysteribs og agurkesalat.

Foto: Sara B. Clausen.
Aftensmaden i dag minder mig om dansk sommer, bedsteforældre, sommerferier og jeg elsker ind i mellem at få sådan en god gang "mormormad". Min lille opstammede ribsbusk har båret en beskeden høst af fine røde ribs og de skulle jo bruges til noget det blev til en gang rysteribs. Agurkesalaten fik lidt chili for at give den lidt variation og bøfferne blev iblandet pesto og et finthakket skalotteløg.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 2 Pers.

Bøffer:

400 g. magert oksekød
1 finthakket skalotteløg
4 tsk. grøn pesto
Salt og Peber
2 løg. skiver
1 tsk. honning

Agurkesalat:

1 Agurk, tynde skiver
1 dl. vand
1 dl lagereddike
1 dl. sukker
Salt og peber
½ tsk. chiliflager

Rysteribs:
4 klaser ribs
4 tsk. sukker
2 tsk. citronsaft

Serveres med nye kartofler.
Foto: Sara B. Clausen.

Skyl og rib ribsene og kom dem i et glas sammen med citronsaft og sukker og ryst dem med jævne mellemrum. De må meget gerne trække i flere timer.

Foto: Sara B. Clausen.

Skær agurken i meget tynde skiver. Kog vand, sukker, eddike samt krydderier op, hæld over agurkeskiverne og lad den gerne trække nogle timer og mindst en halv time.

Foto: Sara B. Clausen.

Bland oksekødet med pesto, finthakket skalotteløg samt salt og peber. Form to bøffer og steg dem ca. 5 min på hver side i en smule fedststof ved middel varme. Når du har vendt dem første gang kommes løgskiver med på panden. Når bøfferne er færdigstegt, kommes lidt honning ned til løgene og de steges ca. 1 min mere. Placeres ovenpå bøfferne.

Foto: Sara B. Clausen.

Server med nye kartofler.

Find mig også på FACEBOOK.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar