mandag den 30. juni 2014

Broccolisalat med sprød bacon og honningristede solsikkekerner.

Foto: Sara B. Clausen
Jeg har altid været rigtig glad for broccolisalat, helst i en ikke for fed version. Så efter jeg i dag havde været på besøg i min lokale gårdbutik, blev det tilbehøret til aftensmaden her til aften.
Jeg elsker bare den årstid, hvor man så let kan få alt mulig lækkert dansk frugt og grønt og til rimelige penge, så er det altså bare om at nyde det. I dag fik jeg også et fint lilla glaskål med, det har jeg ikke smagt før og er spændt på hvordan det smager :-) Hvis man ønsker en vegetarisk version er det let blot at undlade bacon og måske bruge lidt ekstra solsikkekerner. Det smager også godt med æbletern i for variationens skyld :-)

Foto: Sara B. Clausen
Ingredienser 4 pers.

Salat:
1 flot dansk broccolihoved
1 frisk rødløg
1 dl. jumborosiner
½ dl. honningristede solsikkekerner ( købt eller ristet på en pande med 1½ spk.honning)
200. g bacon i tern.
evt. 1 æble i tern
2 l. kogende vand

Dressing:
1 dl. græsk youghurt
2 spsk. citronsaft
1 tsk. dijonsennep
2 tsk. sukker
Salt og Peber

Rist baconen på en pande til det er gyldent og lad det køle af på fedtsugende papir. Skær broccolien i små buketter, brug gerne den fine del af stokkene i salaten også. Hak rødløget. Kom Broccoli et dørslag og placer i vasken og hæld kogende vand over af 1-2 omgange. Det skal stadig være sprødt.
Vend med hakket rødløg, rosiner, solsikkekerner (evt. også æble). Rør dressingen sammen og bland i salaten. Top med sprød bacon.

Find mig også på Facebook.

Foto: Sara B. Clausen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar