fredag den 2. maj 2014

Skoldet Havrebrød med gulerod.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg eksperimenterer lidt for tiden med at bage med "skoldet mel"- det giver et lækkert og langtidsholdbart brød. Dette er en meget velsmagende variant. Vælg en stor rugbrødsform min. 2 l. og smør den godt inden dejen kommes i.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser:
1½ dl. havregryn
75 g. grahamsmel
3 dl. vand
150 g. reven gulerødder
1½ dl. vand
50 g. gær
2 spsk. olie fx. solsikke
2 tsk salt
1 spsk. muscovadosirup
450 g. hvedemel

Foto: Sara B. Clausen.

Kog Havregryn, vand og grahamsmel nogle min. til en lind grød. Lad køle en smule. Bland med 1½ dl. koldt vand. Tilsæt gær og rør det godt ud. tilsæt gulerødder, salt, olie og sirup og rør det sammen. Tilsæt hvedemelet og ælt dejen godt igennem. Det skal være en lind, blød og noget klistret dej.
Fyld i en smurt form(vælg en stor rugbrødsform) og lad hæve en time. pensles med lidt æggehvide og drysses med havregryn.Bages 40 min. ved 200 grader.Lad køle helt af inden det skæres.

Find mig også på: Facebook.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar