lørdag den 3. maj 2014

Rustikt grovbrød med rugmel, havre og fennikel.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg bliver lige nødt til at dele endnu en brødopskrift. Lækre rustikke brød med saftig krumme, sprød og lækker skorpe og en dejlige krydret smag af fennikel. Det smager simpelthen bare så godt :-) Jeg tog udgangspunkt i en opskrift far magasinet MAD. Der bliver to flotte brød og det ene kan jo selvfølgelig fryses ned til en anden dag, hvis to er lige i overkanten. Det brød jeg bagte i går er allerede væk, så herhjemme er to nok lige tilspas.

Ingredienser:
1½ dl havregryn
4 dl vand
20 g. gær
8 dl. vand
1½ spsk. salt
1 spsk. fennikelfrø
2 spsk. maltsirup, muscovadosirup eller honning
500 g. groft rugmel
ca. 600 g. hvedemel

Start med at lave havregrød af havregryn og vand, kog det i en gryde i ca. 5 min. Tilsæt fennikelfrø samt sirup. Lad stå og køle lidt. Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, afkølet grød og rugmel. Tilsæt herefter hvedemel lidt af gangen ( det kan variere lidt hvor meget man skal bruge). Dejen skal være let klistret med til at ælte med melede hænder og bord.Lad hæve to timer i en skål med et vådt klæde over. Vend dejen ud på et meldrysset bord. Del dem i to og tril til  lange "dejpølser". Sno dem og placer på bageplade med papir. Lad brødene hæve i 30- 40 min. med vådt klæde over.
Pensles herefter med kaffe eller vand og drysses med havregryn. Bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i 40 min. Lad køle på rist.

Find mig også på: FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar