fredag den 2. maj 2014

Rødgrød med hvid chokoladecreme og et strejf af lakrids.

Foto: Sara B. Clausen.
Da jeg så denne opskrift i "Mad" tænkte jeg straks "den skal prøves!"og det var oplagt at lave den som dessert til min elskede, da han er vild med lakrids (og desserter). Derfor fik vi den til hans fødselsdag og jeg har glædet mig lige siden til at dele opskriften med jer. 
Jeg er dog nødt til at sige at den efter min mening har brug for lidt korrektioner fx. i form af husblas i den hvide chokoladecreme som jeg har tilføjet. Ellers bliver cremen ikke stiv nok. Alle synes den var vældig lækker!

Opskrift til 4 personer ( anrettet i glas)

Rødgrød:
100 g. rabarber
150 g. hindbær evt. frost
1 vaniljestang
70 g. sukker
1 dl vand
saft af ½ citron
2 blade husblas ( jeg anbefaler at bruge 3!)

Hvid chokoladecreme:
1 stang vanilje
4 dl. piskefløde
15 g. sukker
150 g. hvid chokolade
2 blade husblas

Servering:
50. g hvid chokolade (stuetemp.) i spåner
12 friske hindbær
1-2 tsk. groft lakridspulver

Rødgrød 
Rens rabarber og skær i tynde skiver, flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Bland rabarber, hindbær, vaniljekorn og den tomme stang med vand og citronsaft i en gryde.Bring den i kog og lad småkoge under låg i 10-15 min. Skum evt. urenheder af undervejs.Læg husblas i blød i en skål med rigeligt koldt vand ca. 10 min. Tag gryden af varmen og lad den køle i min. 5 min. Fjern den tomme vaniljestang. Vrid husplas fri for vand og kom det i den varme grød, rør godt rundt til den er helt opløst. Hæld rødgrøden i 4-6 glas(afhængigt af størrelse). Jeg synes dette gøres lettest gennem en stor tragt, så det ikke sprøjter op af siderne på glasset, men fordels pænt. Dæk glassene og stil på køl i ca. 2 timer tl grøden er let stivnet.

Hvid chokoladecreme:
Læg husblas i blød i rigeligt vand. Flæk vaniljestang og skrab kornen ud. Kom fløde, sukker og vaniljekorn og den tomme stang i en gryde og kog op stille og roligt. Hak den hvide chokolade og kom den i en skål. Fjern vaniljestangen. Vrid vandet af husblassen og kom den i den varme fløde, rør til opløst. Hæld den varme fløde over den hakkede chokolade og rør godt til den er opløst og blandingen jævn. Afkøl cremen i ca. 15 min. inden den hældes over den let stivnede rødgrød. Sættes herefter på køl i mindst 4 timer til den er kold og har en tilpas konsistens. Kan sagtens laves dagen før. Inden servering, pyntes med hvide chokoladespåner, friske hindbær og et drys lakrids.

Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar