torsdag den 8. maj 2014

Nasi Goreng m. spejlæg og sprøde løg.


Foto: Sara B. Clausen.
Nasi Goreng er en skøn ret og der er mulighed for at bruge en masse grøntsager og rydde lidt ud i resterne. Det er jo nærmest en Asiatisk biksemad og denne version er bare min impovisation. Men man kan jo bruge lige det man har lyst til. Jeg valgte fuldkornsbasmatiris fremfor de hvide. Sojaen erstatter salt i retten og giver samtidig umami, der er så eftertragtet, fordi det giver en god og smagfuld balance i maden.


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 pers:

350 g. fuldkornsbasmati
1 tsk 

1 stor svinemørbrad ca. 500 g., renset 
2 spsk. Kikkoman woksauce
2 spsk.Teriyaki
3 spsk. ingefær, skrællet og revet
1 fed solohvidløg, knust
Rigelig friskværnet peber
1-2 tsk. sambal olek
2 spsk. sesamolie

5 gulerødder i tynde stave
1 bundt forårsløg, skrå skiver
1 rød snackpeber, strimler
2 banan skalotteløg skiver
1 fed solo hvidløg

Sprøde løg:
3 banan skalotteløg i skiver
3 spsk. olie

Tilbehør: 4 æg.

Kog gerne risene i forvejen og lad dem køle af. Brug ca. 1½ gang  så meget vand som ris. Tilsæt salt til vandet. kog dem og gøre dem løse med en gaffel. 

Rens mørbraden og skær den i strimler. Kom kødet i en skål sammen med woksauce, Teriyaki, ingefær, hvidløg, sambal olek,sesamolie og friskkværnet peber. Lad marinere mens du skærer grøntsager og andet.

klargør skalotteløgene (både de tre til sprøde løg og de to til retten nu du er i gang)
Varm olien i en wokpande og steg ca. 3 løg sprøde ved god varme, lad dem dryppe af på et stykke køkkenrulle. 

Svits nu kødet i nogle min. ved god varme til det tager lidt farve. Tilsæt derefter gulerod, forårsløg, rød snackpeber og skalotteløg. Svits med nogle min. Tilsæt de kogte, afkølede ris og steg dem med ca. 5 min. ved god varme. Samtidig spejles æggene. Ved servering anrettes Nasi Goreng på et fad, spejlæg kommes over og der drysses med de sprøde løg.

Find mig også på: Facebook

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar